XR: kata kunci kosong atau perspektif pandang ke hadapan?

103
AndroidPIT lompatan ajaib 04
© NextPit

Jika anda telah mengikuti realiti maya / realiti tambahan, anda mungkin sudah mengenali tiga R anda: VR (realiti maya), AR (realiti tambahan) dan MR (realiti campuran). Tetapi anda juga mungkin telah menemui yang keempat: XR, sepupu penggabungan definisi bagi trio terkenal yang semakin muncul dalam dunia komersial dan perniagaan. Adakah kita benar-benar memerlukan satu lagi R? Atau hanya satu untuk memerintah mereka semua?

XR boleh mewakili X-reality, realiti eXended atau realiti silang bergantung pada orang yang anda tanya (sila, tiada CR!). Ia bukan istilah baru, sama ada, telah digunakan untuk merujuk kepada jenis teknologi visual lanjutan selama beberapa dekad. Sony, sebagai contoh, telah menggunakan istilah XR dalam paten sejak tahun 80-an, walaupun syarikat itu tidak memegang tanda dagangan untuk istilah “XR” itu sendiri.

Tetapi kini XR membuat kemunculan semula dalam dunia teknologi. Makmal XR, pemula XR, cermin mata XR, persidangan XR dan sebagainya, dan sentiasa berkaitan dengan perkara yang sepatutnya menjadi VR, AR atau kedua-duanya seiring. Pada asasnya, apa-apa jenis kandungan maya generasi akan datang, sama ada dalam set kepala VR, melalui kanta telefon pintar kami atau bahkan dipancarkan terus ke bola mata kami. Dengan tahap perincian yang berbeza, tahap rendaman yang berbeza, cara yang berbeza untuk berinteraksi dengan objek digital, banyak syarikat tidak mengehadkan diri mereka untuk hanya bekerja dalam satu kotak sahaja.

AndroidPIT lompatan ajaib 17

Magic Leap One memancarkan kandungan terus ke mata anda. / © NextPit

Clay Bavor, ketua AR dan VR Google sebelum ini telah menggariskan cara berfikir yang berguna tentang XR dalam catatan blog di Medium, di mana dia menyatakan: “Jika VR dan AR ialah dua titik pada spektrum, apakah yang harus kita panggil spektrum? Berikut ialah beberapa idea – pengkomputeran mendalam, pengkomputeran dengan kehadiran, pengkomputeran fizikal, pengkomputeran persepsi, realiti campuran atau realiti mendalam. Teknologi ini baru muncul, dan masih jauh lagi untuk meneruskan definisi kami, tetapi buat masa ini, mari kita panggil pengkomputeran mendalam ini.”

Hari-hari awal teknologi XR mungkin bermula secara silo, tetapi apabila teknologi semakin matang, pembangun dan pengilang perlu menerima penumpuan dan membangunkan ekosistem merentas platform yang sesuai dengan pelbagai kes penggunaan, sama ada untuk industri atau hiburan. Untuk menjadi arus perdana, ia perlu dikongsi dan boleh dikongsi, dan di situlah masuk akal untuk memikirkan semua peranti yang berbeza ini, daripada panduan AR melalui kamera telefon pintar anda kepada perkara seperti cermin mata Snap atau Google Glass, kepada tindanan AR berasaskan set kepala seperti Magic Leap kepada set kepala VR yang mengasyikkan seperti HTC Vive…semuanya sebagai peranti XR pada tahap yang berbeza yang akan menjadi lebih hadir dalam kehidupan kita.

Masa depan merentas platform memerlukan realiti silang

Peta digital tempat atau item, cebisan maklumat atau makhluk maya tidak selalunya sesuai dengan kemas dalam satu R. Dan aset digital yang dibangunkan untuk satu perkara juga boleh digunakan untuk yang lain. Baru-baru ini, saya bercakap dengan Nomtek, pembangun kandungan untuk Magic Leap yang memotong gigi mereka membuat AR telefon pintar. Piotr dari Nomtek membuat spekulasi tentang ‘awan AR’…campuran antara rizab ‘bahan’ digital yang ditindih di dunia nyata yang boleh diakses oleh telefon pintar, cermin mata atau set kepala anda untuk mengalami maklumat yang sama tetapi dengan tahap rendaman yang berbeza , interaksi dengan objek sebenar dan oklusi deria normal anda.

Pembangun seperti Nomtek secara semula jadi berminat dengan kandungan digital dan apl XR yang boleh diakses oleh seberapa banyak peranti yang mungkin, dan seberapa banyak pengeluar perkakasan menikmati mengekalkan beberapa eksklusif untuk produk mereka sendiri, akhirnya, keterbukaan tertentu adalah penting untuk menerima pakai platform dan memberi manfaat kepada semua pengeluar. Fikirkan tentang berapa banyak pengeluar yang mendapat manfaat daripada Android dan Google Play, sebagai contoh.

AndroidPIT menggabungkan ar kiub 8909

Aplikasi AR telefon pintar masih merupakan bahagian penting dalam spektrum MR. / © NextPit

Semua pemain besar melihat kelebihan dalam teknologi keterbukaan dan merentas platform. Pemimpin industri utama daripada Oculus, Valve, Unity, Epic, Samsung dan Google membentuk Inisiatif OpenXR dengan misi ini dalam fikiran: “standard VR merentas platform menghapuskan pemecahan industri dengan membolehkan aplikasi ditulis sekali untuk dijalankan pada mana-mana sistem VR, dan untuk mengakses peranti VR yang disepadukan ke dalam sistem VR tersebut untuk digunakan oleh aplikasi”

Sudah, tempat dan objek maya boleh diakses dengan cara yang berbeza, oleh peranti yang berbeza. Sebagai contoh, VRChat dan Angkasa Somnium boleh diterokai melalui set kepala VR, telefon pintar atau PC desktop tradisional. Aliran ini akan berterusan apabila pembangun ingin menjangkau seramai mungkin orang, untuk mencapai ‘kesan rangkaian’ itu, dan jisim kritikal yang membolehkan semua orang menyertai kerana, hei, rakan anda melakukannya.

Pada akhirnya, akan ada dunia untuk diterokai, permainan untuk dimainkan, maklumat yang perlu dimiliki, yang memerlukan tahap rendaman yang berbeza bergantung pada pilihan pengguna. Sesetengah orang tidak tahan dengan VR tetapi menyukai AR, contohnya. Dalam industri, anda mungkin tidak memerlukan rendaman sepenuhnya melalui set kepala/cermin mata/kamera anda untuk mengesan kecacatan tertentu dalam produk, tetapi mungkin mahu lebih banyak tindanan digital untuk menukar reka bentuknya atau mengujinya.

samsung odyssey plus 11

Anda tidak selalu memerlukan rendaman sepenuhnya! / © NextPit

Semua ini terletak di suatu tempat pada spektrum XR. Pada satu ketika pada masa hadapan, saya dapat melihat perkara ini dilakukan melalui setara dengan suis dail atau dimmer, melaraskan tahap ‘maya’, atau kandungan digital dalam bidang penglihatan anda, daripada 5-95% mengikut keperluan anda.

Sehingga itu, cara berfikir spektrum adalah paradigma yang baik. Dakwat elektrik yang mencukupi telah tertumpah “VR/AR/MR sudah mati/kembali/lebih baik daripada…” atau yang satu itu jauh lebih penting daripada yang lain. Teknologi XR terus berkembang seiring, berfikir di luar kotak, dan walaupun huruf X mungkin mengingati cubaan cyberpunky yang hebat dalam fantasi VR awal 90-an, saya menerima perspektif luas yang diperlukan.

Adakah anda bersetuju bahawa XR ialah cara yang baik untuk merujuk kepada keluarga teknologi VR/MR/AR? Bagaimana anda melihat industri ini berkembang?