Lenovo Pamerkan Buku Nota Gila dengan Paparan Lutsinar

21
konsep skrin telus lenovo 02
© nextpit

Lenovo mempamerkan buku nota dengan paparan lutsinar di MWC di Barcelona. Kami bertanya kepada diri sendiri dan Lenovo, “Kenapa?” Dalam artikel ini, nextpit mendedahkan teknologi di sebalik “Komputer Riba Paparan Lutsinar” dan kegunaan skrin lutsinar itu.

Prototaip itu kelihatan sangat futuristik. Penangkap mata mutlak ialah panel MicroLED 17.3 inci yang tidak mempunyai bezel. Skrin memanjang kepada sekitar 1 hingga 2 mm dari tepi dan sangat terang pada 1,000 nits, sekurang-kurangnya dalam bilik kebal bawah tanah tempat kami dapat menguji buku nota. Buku nota pastinya akan lebih bergelut di bawah matahari Sepanyol yang terang.

Paparan yang menarik, tetapi anda tidak akan menemui resolusi tinggi di sini.

Resolusinya tidak begitu tinggi, tetapi paparannya sejuk! / © nextpit

Teks pada paparan mudah dibaca, walaupun resolusi 720p masih agak rendah memandangkan ukuran pepenjuru paparan sebagai bukti konsep. Lenovo menjanjikan resolusi pastinya akan lebih tinggi pada masa produk itu sedia untuk pengeluaran besar-besaran.

Bahagian kedua yang menarik ialah papan kekunci komputer riba, atau sebaliknya, bukan papan kekunci. Sebagai ganti papan kekunci biasa, Lenovo memasang permukaan sentuh yang licin di mana ‘papan kekunci’ ditayangkan. Apabila mencubanya buat kali pertama, menaip pada permukaan yang licin sepenuhnya tidak menyeronokkan sama sekali dan prototaip itu tidak menawarkan maklum balas haptik.

Papan kekunci tanpa sebarang maklum balas sentuhan pasti memerlukan sedikit masa untuk membiasakan diri.

Menaip pada permukaan yang licin sepenuhnya adalah tidak tepat dan tidak menyeronokkan. Bagaimana pula dengan kunci yang boleh ditarik balik? / © nextpit

Walau bagaimanapun, pengilang juga memikirkan sesuatu di sini: papan kekunci boleh dimatikan supaya anda boleh melukis dan mereka bentuk pada buku nota dengan stylus, seperti yang anda lakukan pada tablet Wacom.

  • Juga menarik: Buku nota dan telefon pintar dengan paparan boleh gulung secara hands-on

Buku nota lutsinar: Mengapa?

Jadi mengapa anda mahukan buku nota dengan skrin lutsinar? Lenovo menyebut realiti tambahan sebagai kes penggunaan khusus. Sebagai contoh, seorang arkitek boleh mereka bentuk jambatan di atas sungai dan melihat struktur itu ditindih terus di atas tapak pembinaan sebenar yang dirancang. Atau jika paparan lutsinar menggabungkan sensitiviti sentuhan pada masa hadapan, perkara yang diletakkan di belakang buku nota boleh dikesan terus dengan stylus.

Inilah rupa notebook prototaip Lenovo dalam realiti.

Apakah rupa ini dalam realiti dengan pantulan dan latar belakang lut sinar yang mengganggu? / © nextpit

Diakui, semua kes penggunaan ini agak khusus dan khusus. Oleh itu, jawapan utama kepada soalan “Mengapa?” adalah di atas semua, “Semata-mata kerana ia berfungsi!”. Bagaimanapun, Lenovo optimis teknologi skrin ini akan disepadukan ke dalam peranti sebenar dalam tempoh lima tahun akan datang.

Bolehkah anda bayangkan bekerja dengan buku nota yang memaparkan paparan lutsinar? Bagaimana pula dengan bangun dengan hanya permukaan sentuh yang besar dan bukannya papan kekunci? Saya tidak sabar-sabar untuk mendengar pendapat anda dalam komen!