Cara Menyembunyikan Aktiviti dalam Steam

60

Jika anda seorang pemain permainan dalam talian yang gemar, anda boleh menggunakan Steam. Walaupun Steam ialah platform permainan hebat yang menyimpan semua sejarah pembelian dan permainan anda, ia berkongsi maklumat permainan anda dengan rakan anda secara lalai.

Cara Menyembunyikan Aktiviti dalam Steam

Sememangnya, anda mungkin tidak mahu orang ramai mengetahui permainan yang anda mainkan atau permainan yang anda beli. Artikel ini akan menerangkan cara anda boleh menyembunyikan data anda daripada mengintip.

Jadikan Profil Steam Anda Peribadi

Jika profil Steam anda dijadikan peribadi, aktiviti permainan anda akan disembunyikan. Tetapi ini mengasingkan anda sepenuhnya daripada rakan anda atau pemain lain. Dalam mod peribadi, fungsi seperti inventori, senarai rakan anda, butiran permainan anda dan keupayaan untuk menyiarkan ulasan boleh terjejas.

Jika anda tidak mahu sesiapa di Steam mengetahui perniagaan permainan anda, berikut ialah langkah untuk mengubahnya dalam tetapan privasi anda.

  1. Buka Steam pada komputer anda dan pilih nama Steam anda di bahagian atas.
  2. Tatal ke bawah ke “Profil.”
  3. Anda akan melihat di sebelah kanan, “Edit profil saya”, klik padanya dan kemudian klik pada butang “Tetapan Privasi Saya” di sebelah kanan anda.
  4. Dalam “Tetapan Privasi” anda, cari pilihan “Profil Saya”, kemudian buka menu lungsur.
  5. Pilih “Persendirian”, dan aktiviti permainan anda kini akan menjadi peribadi.

Untuk menyemak sama ada anda telah menyembunyikan maklumat permainan anda, klik kanan pada mana-mana ruang kosong dalam Steam, pilih “Salin URL Halaman”, tampal ini ke dalam penyemak imbas dan semak sama ada aktiviti Steam anda kini tersembunyi.

Sembunyikan Aktiviti Permainan Steam Anda

Apabila anda memulakan permainan atau sedang bermain permainan tertentu, anda mungkin tidak menyukai idea Steam memberitahu rakan anda. Anda juga tidak boleh mahu Steam menunjukkan senarai hajat anda kepada rakan anda, yang boleh mereka lihat jika mereka melawat senarai rakan mereka.

Untuk mengelakkan perkara ini daripada berlaku, anda boleh menukar status anda dengan melakukan perkara berikut:

  1. Dalam Steam, pilih pilihan “Rakan dan Sembang”.
  2. Pilih nama pengguna anda kemudian pilih antara “Halimunan” atau “Luar Talian” untuk status anda. Jika anda ingin kelihatan di luar talian tetapi mahu boleh bersembang, pilih “Halimunan”.

Walaupun maklumat permainan anda mungkin ditunjukkan dari profil anda, rakan anda tidak akan melihat permainan yang sedang anda mainkan. Steam tidak dapat menjejaki aktiviti anda apabila anda menggunakan mod luar talian. Atas sebab itu, ia tidak dapat memaparkan maklumat ini kepada rakan anda daripada profil anda. Perkara negatif tentang menggunakan mod luar talian ialah anda tidak boleh menggunakan mana-mana ciri dalam talian Steam. Oleh itu, hanya gunakan mod luar talian apabila anda perlu.

Sembunyikan Permainan dalam Pustaka Steam Anda

Apabila komputer anda digunakan oleh orang lain, anda mungkin lebih suka menyembunyikan permainan tertentu daripada pustaka Steam anda, terutamanya jika anda malu dengan apa yang anda mainkan. Selain itu, jika ada seseorang yang berumur di bawah 18 tahun yang mempunyai akses kepada komputer anda, anda mungkin tidak mahu mereka melihat sebarang kandungan yang tidak sesuai dengan umur.

Berikut ialah cara anda boleh menyembunyikan permainan anda daripada perpustakaan Steam anda:

  1. Buka aplikasi Steam.
  2. Pergi ke “Perpustakaan” anda kemudian pilih permainan yang anda ingin sembunyikan.
  3. Klik pada “Tetapan,” kemudian “Urus.”
  4. Dalam “Urus” pilih “Sembunyikan permainan ini.”
  5. Untuk bermain permainan tersembunyi, pergi ke “Lihat” kemudian “Permainan tersembunyi.”
  6. Pilih permainan yang ingin anda sembunyikan, pergi ke tetapannya dan klik pada “Urus”, kemudian “Alih keluar daripada tersembunyi.”

Sembunyikan Aktiviti Steam Anda daripada Rakan Tertentu

Jika ada rakan tertentu yang anda ingin sembunyikan aktiviti Steam anda, berikut ialah cara ia dilakukan:

  1. Buka Steam pada komputer anda.
  2. Klik pada “Rakan & Sembang.”
  3. Pilih nama rakan anda dan klik pada “Urus”.
  4. Pilih “Sekat semua komunikasi.”

Sebaik sahaja anda telah menyekat semua komunikasi, anda akan muncul sebagai luar talian kepada semua rakan. Profil anda akan dilihat sebagai peribadi kepada sesiapa sahaja yang melawatinya. Untuk menyahsekat rakan, ikut langkah di atas dan pilih “Nyahsekat semua komunikasi.”

Sembunyikan Jumlah Masa Main Permainan Anda

Untuk menyembunyikan jumlah masa bermain permainan di Steam, lakukan perkara berikut:

  1. Buka Steam pada komputer anda dan pilih nama Steam anda di bahagian atas.
  2. Tatal ke bawah ke “Profil.”
  3. Pilih “Edit profil.”
  4. Pilih “Tetapan privasi” kemudian cari “Profil saya” dan klik pada kotak pilihan yang dipanggil “Sentiasa pastikan jumlah masa bermain saya peribadi walaupun pengguna dapat melihat butiran permainan saya.”

Apabila anda telah menyimpan tetapan ini, senarai permainan anda yang baru dimainkan tidak akan dipaparkan pada profil awam anda.

Gunakan Family View

Satu lagi cara untuk menyembunyikan aktiviti Steam anda ialah dengan menggunakan ciri paparan keluarga. Dengan ciri ini, anda boleh menyekat akses kepada akaun anda dan memastikan kandungan yang boleh diakses adalah bersesuaian dengan umur.

Berikut ialah cara untuk menyediakan ciri paparan keluarga dalam akaun Steam anda:

  1. Pergi ke tetapan akaun Steam anda.
  2. Pilih “Paparan keluarga” daripada bahagian “Akaun” anda.
  3. Sediakan PIN anda untuk membuka kunci paparan keluarga.

Soalan Lazim

Adakah terdapat cara untuk menyembunyikan aktiviti tertentu dalam Steam?

Malangnya, anda tidak boleh menyembunyikan aktiviti tertentu dalam Steam pada masa ini. Anda hanya boleh memilih antara memaparkan atau menyembunyikan semua aktiviti anda. Anda boleh menyembunyikan permainan tertentu daripada pustaka anda. Untuk berbuat demikian, klik kanan pada permainan dan pilih “Urus”, kemudian “Sembunyikan permainan ini.”

Bolehkah saya mematikan aktiviti rakan dalam Steam?

Ya awak boleh. Navigasi ke tetapan privasi dalam profil anda, kemudian klik pada nama pengguna anda dan pilih “Profil,” “Edit profil,” dan kemudian “Tetapan privasi.” Tukar aktiviti anda daripada awam kepada peribadi dan tiada siapa yang akan dapat melihat sejarah permainan anda.

Jika butiran permainan saya ditetapkan kepada peribadi, adakah saya masih perlu menyembunyikan semua aktiviti permainan daripada sembang?

Tidak, anda tidak perlu menyembunyikan aktiviti permainan daripada sembang jika anda telah menjadikan aktiviti anda peribadi. Data permainan anda tidak akan kelihatan kepada rakan apabila ditetapkan kepada peribadi.

Adakah terdapat cara untuk menyembunyikan permainan tertentu daripada perpustakaan saya?

Ya, terdapat cara mudah untuk menyembunyikan permainan tertentu daripada perpustakaan Steam anda. Untuk berbuat demikian, pergi ke Pustaka Steam anda dan pilih permainan yang anda ingin sembunyikan. Pilih “Sembunyikan permainan ini dalam perpustakaan saya” dan klik pada “OK.”

Bagaimanakah saya boleh menjadikan profil Steam saya peribadi?

Anda boleh menjadikan profil anda di Steam peribadi dengan mengikuti langkah berikut: Buka apl Steam. Klik pada nama pengguna anda, kemudian klik pada “Profil.” Pilih “Edit profil”, kemudian pergi ke “Tetapan privasi saya” dan “Tetapkan profil saya kepada peribadi.”

Untuk Kukus atau Tidak Kukus

Sebagai pengguna Steam, anda mungkin lebih suka tidak meminta rakan anda melihat maklumat permainan anda. Anda boleh menyembunyikan aktiviti anda dengan menetapkan profil anda kepada peribadi, menyembunyikan aktiviti anda untuk permainan, menyembunyikan permainan tertentu daripada dilihat dalam pustaka anda atau mengehadkan rakan tertentu daripada melihat aktiviti anda. Dengan cara ini, anda tidak perlu malu dengan rakan anda melihat permainan yang anda mainkan atau bimbang tentang seseorang yang anda berkongsi komputer anda mempunyai akses kepada permainan yang tidak sepatutnya.

Pernahkah anda menyembunyikan aktiviti anda di Strim? Jika ya, adakah anda menggunakan mana-mana petua dan helah yang dipaparkan dalam artikelnya? Beritahu kami di bahagian komen di bawah.