HarmonyOS NEXT Bida Adieu kepada Android

32
huawei harmonyos seterusnya
© Allmy / ShutterStock.com

Dengan HarmonyOS NEXT, Huawei bukan sahaja mengucapkan selamat tinggal kepada Android tetapi juga kepada kernel Linux. Dalam erti kata lain, Huawei telah memutuskan dirinya sepenuhnya daripada masa lalu Androidnya setelah membangunkan sistem pengendalian yang bebas sepenuhnya. Ia tidak mungkin dipasang pada telefon pintar, tablet dan komputer riba di luar China kerana kekurangan ketersediaan apl.

Ini telah lama berlaku, melihat hubungan Huawei yang tegang dengan Android selama bertahun-tahun akibat sekatan AS. HarmonyOS syarikat telah menjadi apa yang dipanggil Android fork, mengibarkan bendera tinggi untuk syarikat China. Walaupun sistem pengendalian sumber terbuka Google masih digunakan sebagai asas, perkhidmatan proprietari syarikat telah dialih keluar, yang serupa dengan Fire OS Amazon.

Menggugurkan kejutan, Huawei mempersembahkan versi baharu sistem pengendaliannya pada persidangan pembangun HDC2024nya. Sistem pengendalian ini berdasarkan kernelnya sendiri seperti yang dilaporkan oleh Gizmochina. Kernel Linux, yang digunakan oleh Google sebagai asas untuk Android dan ChromeOS, juga mempunyai ciri dalam HarmonyOS semasa, tetapi itu tidak akan ada lagi.

  • Baca juga: Adakah mungkin untuk terus hidup tanpa Google pada telefon pintar Huawei?

Huawei akan menggantikannya dengan kernel Hongmeng dalaman, yang tiba dalam samaran HarmonyOS NEXT. Dalam erti kata lain, HarmonyOS NEXT dibina di atas sistem pengendalian baharu yang, menurut Huawei, menawarkan 30% lebih prestasi dan mengurangkan penggunaan kuasa sebanyak 20%.

Sistem pengendalian itu bukan sahaja ditujukan untuk telefon pintar tetapi juga dijangka digunakan pada pelbagai peranti. Selain telefon pintar dan tablet, ia juga boleh digunakan pada komputer riba di China pada masa hadapan. Ini kerana pengeluar CPU dan sistem pengendalian Amerika semakin dikawal oleh sekatan perdagangan AS.

Huawei menjanjikan pembangun apl mereka akan menyesuaikan secara automatik kepada saiz skrin yang berbeza. Dengan fungsi “Kesinambungan Aplikasi”, aplikasi boleh dipindahkan dari satu peranti ke peranti lain dengan sekali ketik. Bertukar data juga dikatakan sama mudah. Sebagai contoh, pengguna boleh memangkas imej pada telefon pintar mereka dan menampalnya pada tablet mereka.

Kecerdasan buatan dalam HarmonyOS NEXT

Seperti sistem pengendalian sedia ada Apple dan Google, Huawei juga bergantung pada kecerdasan buatan dalam HarmonyOS NEXT. Menurut laporan, penjana imej AI dan pembetulan bunyi akan dilaksanakan. Pembantu maya, Xiaoyi, telah ditambah baik menggunakan Pangu Big Model 5.0. Ia bukan sahaja menganalisis kandungan pada peranti tetapi juga membantu mempertingkatkannya. Satu kegunaan praktikal ialah menjana ringkasan atau imej daripada teks. Ia juga boleh mengenal pasti imej dan membantu orang kurang upaya mengenali persekitaran mereka.

  • Baca juga: 5 ciri AI Teratas yang patut anda gunakan pada telefon anda

HarmonyOS NEXT juga sangat menitikberatkan keselamatan. Aplikasi dan kod yang tidak memenuhi piawaian yang diperlukan tidak akan dipasang. Data disulitkan dan disimpan pada peranti masing-masing sambil kekal disulitkan untuk penghantaran hujung ke hujung dari satu peranti ke peranti lain. Apl seharusnya hanya boleh mengakses sumber yang mereka perlukan.

Apakah maksud HarmonyOS NEXT untuk mereka di luar China?

Sistem pengendalian Huawei baharu kini masih dalam peringkat beta dan didakwa sedang diuji oleh 3,000 penguji. Keluaran rasmi dirancang untuk suku keempat tahun ini. Pada mulanya, HarmonyOS NEXT kemungkinan besar akan kekal eksklusif di China.

Kekurangan pangkalan Android meningkatkan lagi ketidakserasiannya dengan tawaran sedia ada. Apl perlu dibangunkan khusus untuk sistem pengendalian atau disediakan melalui emulasi. Di Eropah, bagaimanapun, pengguna telah menggunakan helah apabila memasang aplikasi daripada Gedung Play pada telefon pintar dan tablet Huawei mereka.

Adakah anda fikir anda akan mengambil telefon pintar Huawei berdasarkan perkakasannya sahaja, mengetahui ia tidak menyokong apl Google Play? Sila beritahu kami pendapat anda dalam ulasan.