Bukan ke Google atau Alexa? Cuba pembantu suara alternatif ini

148
pembantu suara 03
© Kaspars Grinvalds/Shutterstock

Pembantu suara telah wujud selama beberapa tahun tetapi baru-baru ini mereka telah menjadi nama biasa – sekurang-kurangnya Pembantu Google dan Amazon Alexa. Tetapi bagaimana jika anda tidak mahu menyokong syarikat ini, atau jika anda hanya mahu menggunakan pembantu yang lebih khusus? Terdapat alternatif kepada Google Assistant dan Alexa, dan kami telah menyenaraikan pilihan terbaik di sini.

Cortana

Microsoft bukanlah sejenis ikan yang kecil, tetapi ia akan lalai untuk tidak menyebut Cortana sebagai alternatif kepada Google Assistant. Pembantu ini sangat berkebolehan dalam semua perkara yang anda harapkan daripada pesaingnya yang lebih besar: membuat panggilan, menghantar teks, mengatur kalendar anda, menjejak pakej, menceritakan jenaka dan sebagainya. Tetapi sebab utama anda boleh memilih Cortana ialah penyepaduan lancarnya dengan Windows 10. Jika anda sudah menggunakan Cortana pada PC anda, anda juga mungkin mendapati ia sangat mudah untuk telefon anda juga.

Apl AndroidPIT 10

Cortana ialah pilihan yang baik untuk pengguna kuasa Windows. / © NextPit

Lyra

Pembantu Maya Lyra ialah pilihan yang baik untuk mereka yang mahukan fungsi asas tanpa kelebihan syarikat besar. Lyra boleh mencari, mengatur agenda anda, menjawab soalan, memberitahu jenaka, menterjemah, menetapkan penggera dan sebagainya. Apl ini direka bentuk dengan baik dan mudah digunakan, dan ia juga percuma, untuk digunakan dan bebas daripada iklan.

lyra

Lyra mempunyai satu set kemahiran yang baik. / © Lyra

Bixby

Apl pembantu peribadi Samsung dan butang fizikalnya yang terkenal adalah bahan jenaka dalam dunia teknologi sejak sekian lama, tetapi ia sudah lama berlalu. Anda boleh menggunakan Bixby untuk mencari di web, mengimbas objek dunia sebenar untuk mendapatkan maklumat, memuat turun aplikasi dan set biasa fungsi pembantu peribadi. Kini Bixby juga boleh mengawal rumah pintar anda melalui pembesar suara Samsung Bixby Home. Jika anda mempunyai Samsung Galaxy, tiada sebab untuk tidak mencuba Bixby.

nota bixby 9

Bixby beraksi pada Galaxy Note9 / © NextPit

Hound

Pembantu suara yang dibuat oleh SoundHound ini telah membuat kemajuan dalam beberapa tahun kebelakangan ini dan menawarkan beberapa ciri menarik seperti kalkulator gadai janji, tempahan hotel melalui Expedia dan alat khusus SoundHound untuk mencari muzik dengan menyanyi atau mendendangkan lagu atau lirik yang diingati. Semua perkara biasa seperti mencari restoran, menempah kereta dan sebagainya boleh dilakukan dengan soalan dan jawapan yang sangat terperinci. SoundHound menggembar-gemburkan bahawa pembantunya memadankan suara secara langsung dengan makna untuk pemahaman yang lebih mendalam, dan bukannya hanya melakukan carian Internet. Walaupun Hound cekap dalam mengenali konteks, ia tidak mempunyai sedikit penggilap berbanding Google Assistant dan anda mungkin terkena pepijat sekali-sekala.

Robin

Robin ialah pembantu suara yang bernada sebagai teman hiburan anda untuk digunakan di jalan raya dan ia masih terbaik untuk menjadi juruterbang digital anda, tetapi anda tidak perlu berada di dalam kereta untuk mendapat manfaat daripada bantuannya. Arahan, pertanyaan, terjemahan, pengurusan senarai main dan sebagainya semuanya dilindungi. Secara teknikalnya masih dalam versi beta jadi, walaupun ia sukar di sekelilingnya, Robin menerima kemas kini dan penambahbaikan yang kerap.

Mycroft

Sejujurnya, Mycroft masih belum bersedia untuk orang ramai tetapi ia merupakan pertimbangan penting bagi sesiapa sahaja yang bimbang tentang teknologi besar dan privasi. Pembantu suara ini ialah alternatif sumber terbuka dan dana ramai kepada Alexa dan Google Assistant. Titik jualan besar di sini ialah privasi – tidak semua orang selesa dengan semua yang mereka katakan direkodkan dan disimpan oleh megacorps teknologi besar. Mycroft tidak menyimpan mana-mana data suara anda pada pelayannya, melainkan anda secara eksplisit ikut serta untuk membenarkan ini untuk meningkatkan pengecaman pertuturan dan kecerdasannya. Pengguna boleh membatalkan kebenaran ini pada bila-bila masa.

Sebagai sumber terbuka, Mycroft secara teori boleh bekerja dengan apa sahaja, tetapi ia memerlukan sedikit usaha daripada komuniti. Pada masa ini, tiada apl Android mudah untuk Mycroft, walaupun ia sedang diusahakan. Walau bagaimanapun, anda boleh cuba pada desktop Linux atau Raspberry Piatau pesan pembesar suara pintar Mark II yang akan datang.

Manakah pembantu digital pilihan anda? Adakah anda mempunyai pembantu alternatif lain untuk mengesyorkan kami?