Cara menggunakan dan menyesuaikan Helaian Kongsi pada iPhone dalam iOS 16

129
Cara Menyesuaikan Helaian Kongsi pada iPhone dan iPad

iOS 16 menyediakan beberapa kaedah untuk berkongsi foto, fail, dsb., melalui pelbagai apl. Mengikut aktiviti anda, Helaian Kongsi anda dikemas kini secara automatik. Sebaliknya, untuk memudahkan perkongsian, anda boleh menyesuaikannya pada iPhone anda. Jadi, izinkan saya menunjukkan cara anda boleh menggunakan dan menyesuaikan Helaian Kongsi pada iPhone anda dan ketahui lebih lanjut mengenai tiga pilihan menu.

Apakah Helaian Kongsi pada iPhone?

Sambungan Helaian Kongsi pada iPhone membenarkan perkongsian apa-apa daripada iPhone anda. Ia mempunyai bahagian perkongsian tiga bahagian untuk melakukan tindakan pada item pilihan anda dan berkongsi bahan dengan peranti dan apl lain. Anda boleh membuka Helaian Kongsi dalam beberapa cara. Anda sering mengetik butang Kongsi atau pilih Kongsi daripada menu konteks.

  • Butang kongsi: Ia menyerupai kotak dengan anak panah. butang Kongsi Anda mungkin menemuinya dalam bar alat apl seperti Foto dan Safari. Mengetik butang akan membuka Helaian Kongsi untuk berkongsi bahan pilihan anda.

  • Menu konteks: Apabila anda menekan lama pada mana-mana imej, video atau fail, menu Konteks muncul. Menu konteks mendatar akan memaparkan pilihan Kongsi jika anda menyerlahkan teks pada halaman web Safari. Selain itu, anda akan mendapat menu konteks menegak jika anda menyentuh dan menahan imej.

  • Berkongsi dalam apl pihak ketiga: Butang Kongsi boleh disembunyikan di sebalik butang Lagi dalam apl pihak ketiga seperti Instagram dan Reddit. Apl lain, seperti YouTube dan Tumblr, mempunyai butang kongsi (anak panah ke hadapan). Mengetik padanya, hanya hidupkan menu Helaian Kongsi dengan lebih sedikit pilihan.

Walaupun anda boleh mengakses Helaian Kongsi dalam kebanyakan apl, sesetengah masih membenarkan anda berkongsi bahan dalam ekosistem mereka sahaja. Sebagai contoh, pilihan Kongsi di Facebook membolehkan anda berkongsi siaran melalui Messenger atau halaman Facebook anda.

Cara menggunakan Helaian Kongsi pada iPhone dan iPad

Seperti yang dinyatakan sebelum ini, Helaian Kongsi mempunyai tiga bahagian berbeza. Mari kita bincangkan perkara ini secara terperinci.

  1. Kenalan terbaharu: Bahagian pertama menunjukkan kenalan terbaharu anda dan apl yang anda gunakan untuk berinteraksi dengan mereka. Jika anda menghubungi orang yang sama menggunakan dua apl berasingan, mereka boleh muncul dua kali dalam senarai ini. Sila ambil perhatian bahawa item akan dikongsi pada kotak sembang kenalan itu.

  2. Kongsi ke aplikasi lain atau AirDrop: Bahagian seterusnya menggabungkan pilihan perkongsian untuk aplikasi terbina dalam dan pihak ketiga iPhone anda. Bergantung pada apl, setiap satu akan mempunyai set tindakan yang berbeza untuk perkongsian. AirDrop ialah pilihan perkongsian pertama. Ia membolehkan perkongsian antara peranti Apple sahaja. Berikut ialah panduan kami tentang cara menggunakan AirDrop untuk berkongsi item.

  3. Tindakan perkongsian lain: Senarai aktiviti yang boleh anda lakukan ditunjukkan dalam bahagian ketiga Helaian Kongsi. Sebagai contoh, siaran silang dan berkongsi pautan ke topik sembang Reddit yang aktif adalah pilihan yang tersedia.

    Cara menggunakan Helaian Kongsi pada iPhone dan iPad

Walau bagaimanapun, proses itu tidak semestinya termasuk perkongsian. Senarai berubah bergantung pada program yang digunakan dan jenis fail yang anda pilih. Sebagai contoh, selain berkongsi foto, Helaian Kongsi apl Foto juga membenarkan anda menyalin, memainkan dan menetapkan sebarang imej sebagai kertas dinding iPhone anda. Dalam Safari, tapak web mungkin ditandakan atau ditambahkan pada senarai Kegemaran anda.

Cara mengedit Helaian Kongsi pada iPhone atau iPad

Anda boleh menyesuaikan Helaian Kongsi pada iPhone atau iPad untuk pengalaman yang lebih unik. Biar saya tunjukkan kepada anda cara menambahkan apl pada Helaian Kongsi pada iPhone, alih keluar apl yang tidak anda gunakan dan susun semula pesanan.

  1. Pilih ikon Kongsi dalam mana-mana apl.
  2. Leret ke kiri ikon apl untuk menamatkan dan ketik Lagi.
  3. Pilih Edit dari sudut kanan atas.

Tambahkan apl pada Helaian Kongsi

Tatal ke bawah senarai Cadangan dan ketik tanda tambah hijau (+) di sebelah apl yang ingin anda tambahkan pada Kegemaran.

Tambahkan apl pada Helaian Kongsi pada iPhone

Susun Semula Ikon Helaian Kongsi

Ketik dan tahan tiga baris di sebelah nama aplikasi dan seretnya ke atas atau ke bawah mengikut pilihan anda.

Alih keluar apl daripada Kegemaran

Pilih butang tolak merah (-) di sebelah kiri apl yang ingin anda buang daripada senarai Kegemaran. Kemudian ketik Alih keluar. Jadi, apl itu akan muncul sekali lagi dalam senarai Cadangan. Nota: Anda tidak boleh mengalih keluar AirDrop.

Matikan apl daripada Helaian Kongsi

Togol matikan mana-mana apl untuk menghalangnya daripada dipaparkan pada Helaian Kongsi anda. Tetapi pertama-tama, anda mesti mengalih keluarnya daripada senarai Kegemaran. Ingat, anda tidak boleh melumpuhkan apl Mesej, Mel dan Buku.

Selepas mengedit Helaian Kongsi pada iPhone anda, ketik Selesai dua kali untuk menyimpan perubahan.

Sesuaikan Bar Perkongsian Apl Helaian Kongsi pada iPhone

Cara mengedit Senarai Tindakan Helaian Kongsi pada iPhone

Di bawah bar perkongsian apl, anda mungkin melihat senarai berbilang tindakan seperti Salin Foto atau Simpan ke Fail. Ini juga ditunjukkan bergantung pada cara anda menggunakan telefon anda. Senarai Tindakan mempunyai tiga bahagian untuk diedit: Kegemaran, Foto dan Tindakan Lain.

  1. Lancarkan Foto dan pilih mana-mana imej.
  2. Ketik Kongsi.
  3. Tatal ke bawah dan pilih Edit Tindakan.
    • Tambahkan tindakan pada Kegemaran: Ketik tanda tambah hijau (+) bagi sebarang tindakan yang tersedia.

    • Susun semula tindakan kegemaran: Tekan lama ikon tiga baris di sebelah kiri dan gerakkan tindakan itu ke atas atau ke bawah. Anda hanya boleh menyusun semula senarai tindakan Kegemaran.

    • Alih keluar tindakan daripada Kegemaran: Pilih butang tolak merah (-) dan ketik Alih keluar.

      Alih keluar tindakan daripada Kegemaran dalam helaian kongsi pada iPhone

    • Lumpuhkan tindakan daripada Helaian Kongsi: Jika anda tidak mahu sebarang tindakan dipaparkan pada Helaian Kongsi, matikan sahaja tindakan itu.

4. Untuk menyimpan perubahan anda, ketik Selesai.

Jadi, itu sahaja untuk hari ini!

Kini anda boleh menyesuaikan Helaian Kongsi pada iPhone, menambah apl pilihan anda dan menyusun senarai tindakan mengikut pilihan anda. Dari masa ke masa, mempunyai menu kongsi tersuai mungkin menjimatkan masa anda.

Terokai lagiā€¦

  • Cara Mengalih Keluar Kenalan daripada Helaian Kongsi pada iPhone atau iPad
  • Cara berkongsi foto atau video berkualiti asal menggunakan AirDrop pada iPhone
  • Panduan iOS 16: Ciri, peranti yang disokong, pengehadan dan banyak lagi