Apple Mengundurkan Samsung sebagai Penjual Telefon Pintar Teratas Global pada 2023

15
androidpit epal vs SAMSUNG
© nextpit

Tiada sesiapa di Korea Selatan yang akan mengimpikan perkara ini: Apple sebenarnya telah menyingkirkan Samsung daripada tempat pertama dalam jualan telefon pintar global pada 2023, menurut angka pertama dari International Data Corporation (IDC). Ini adalah kali kedua untuk Samsung, selepas mereka disingkirkan sebentar dari tempat pertama oleh Huawei.

  • Jangan ketinggalan: Perbandingan besar Apple iPhone untuk 2024

raja bukit baru

Okay, angka itu hanya sementara, tetapi rasmi. Apple adalah nombor satu baharu dari segi telefon pintar yang dijual di seluruh dunia. Sekurang-kurangnya itulah tajuk utama IDC X (dahulunya Twitter) berkata: “Apple bergerak mendahului Samsung untuk menjadi nombor satu dalam pasaran global”. Dan jika anda melihat angka awal untuk 2023, Apple adalah satu-satunya pengeluar yang benar-benar merekodkan pertumbuhan, bertentangan dengan aliran mengecut secara umumnya (-3.2%).

Infografik menunjukkan syarikat yang paling banyak menjual telefon pintar pada tahun 2023

Apple memperoleh tempat teratas pada 2023 dengan bahagian pasaran yang memecahkan rekod. / © IDC

Apple mencapai bahagian pasaran sebanyak 20.1 peratus pada 2023, berbanding Samsung, yang mencapai 19.4 peratus. Itu adalah kehilangan 2.3 mata dalam bahagian pasaran dari 2022 hingga 2023. Ini adalah berita buruk yang Samsung mungkin tidak perlukan sehari sebelum pembentangan besar siri Samsung Galaxy S24.

Tetapi tekanan selanjutnya datang dari China! Tidak lain dan tidak bukan Xiaomi, di tempat ketiga, mendekati Samsung. Syarikat itu mungkin akan mempersembahkan e-kereta pertamanya, Xiaomi SU7, di MWC pada akhir Februari, sekali gus meningkatkan tahap kesedaran dan penerimaan umum.

  • Jangan ketinggalan: Ini adalah perbezaan antara MIUI 14 dan HyperOS

“Peralihan umum dalam ranking di bahagian atas pasaran lebih menekankan intensiti persaingan dalam pasaran telefon pintar. Apple sememangnya telah menyumbang kepada keturunan Samsung, tetapi keseluruhan sektor Android mempelbagaikan dirinya. Huawei kembali dan membuat kemajuan pantas dalam China, jenama seperti Xiaomi, OnePlus, Honor dan lain-lain melancarkan peranti yang sangat kompetitif di bahagian bawah,” kata Ryan Reith, Naib Presiden Kumpulan di IDC.

Jadi mari kita lihat sejauh mana Samsung boleh mengubah arus esok. Lagipun, orang Korea Selatan mahu memasuki perniagaan AI esok dengan Galaxy AI. Ini adalah bidang yang belum ditangani dengan serius oleh Apple, selain daripada reka bentuk cipnya sendiri. Di Cupertino, mereka lebih mementingkan kemasukan VR-XR dengan set kepala Apple Vision Pro.

Dan apakah pendapat anda tentang manuver memintas yang mengejutkan daripada Cupertino? Petunjuk jangka pendek biasa atau sesuatu yang lebih jangka panjang? Beritahu kami pendapat anda dalam ulasan di bawah.

Sumber:
IDC (X), IDC