AR dan VR: apakah perbezaannya?

154
AndroidPIT Daydream View VR 0128
© NextPit

Walaupun terdapat sedikit keraguan bahawa kita hidup dalam realiti, syarikat teknologi seperti Google atau Facebook ingin membawa kita ke dunia yang benar-benar baharu. Sememangnya, kita bercakap tentang Realiti Diperkukuh dan Realiti Maya. Apakah maksud konsep ini sebenarnya, dan mengapa ia sangat relevan dengan telefon pintar kita?

  • Apakah Project Tango, dan mengapa anda perlu mengambil berat?
  • Permainan VR terbaik untuk Android

Apakah perbezaan antara Augmented Reality dan Virtual Reality?

Augmented Reality (AR): Contoh yang menonjol ialah paparan kepala yang menunjukkan maklumat dalam bidang penglihatan pengguna atau apl yang menambah objek pada imej yang ditunjukkan oleh kamera telefon pintar.

Realiti Maya (VR): Bidang penglihatan pengguna ditutup sepenuhnya, dan paparan mewakili persekitaran baharu yang membawa pengguna ke dunia asing.

Apakah bidang permohonan untuk AR?

Google mengekalkan kuasanya dalam api untuk kedua-dua konsep: Google Tango ialah projek Realiti Diperkukuh, yang pertama kali digunakan secara komersial dalam Lenovo Phab 2 Pro. Tango bergantung pada beberapa penderia dan kamera khas, yang boleh mengukur persekitaran mereka dengan sangat tepat. Oleh itu, telefon pintar Tango mampu melihat bukan sahaja imej dua dimensi, tetapi ia juga boleh mengira peta tiga dimensi persekitaran. Ia juga boleh mengenali kawasan rata di atas meja dan membiarkan bola bergolek di atasnya atau menunjukkan maklumat tambahan untuk pameran di muzium.

Video ini menunjukkan perkara yang boleh dilakukan oleh AR dan Google Tango. Sejujurnya, baik perkataan mahupun gambar tidak dapat menunjukkan kesan ini dengan secukupnya.

Daya tarikan Augmented Reality bukan sekadar nilai hiburannya. Aplikasi AR membantu anda mengetahui lebih lanjut tentang persekitaran anda. Maklumat yang dibenamkan, sensitif konteks akan segera membuktikan dirinya berguna. AR memerlukan penderia khas untuk ketepatan Tango, tetapi pengecaman imej mudah kadangkala mencukupi untuk mencapai fungsi penting. Google menunjukkan ini, sebagai contoh, dengan penterjemah, yang boleh menterjemah aksara asing tertentu secara langsung dalam pemidang tilik kamera – maka, anda tidak melihat huruf asing yang tidak boleh dibaca, sebaliknya teks yang diterjemahkan.

Untuk masa yang lama, Sony telah menyepadukan fungsi AR ke dalam apl kameranya, supaya anda boleh menggunakan telefon pintar Xperia, contohnya, untuk menghidupkan semula dinosaur. Rumah Putih, sebagai contoh lain, boleh diterokai jika anda mempunyai bil dolar dan aplikasi 1600 daripada Persatuan Sejarah Rumah Putih.

AndroidPIT 1600

1600 – AR sepenuhnya tanpa Tango / © Tangkapan Skrin: AndroidPIT

Realiti Maya: tertutup dalam dunia baharu

Realiti Maya, bagaimanapun, tidak begitu banyak mengenai demonstrasi imej animasi. Sebaliknya, pengguna benar-benar tenggelam dalam dunia maya dan tidak dapat melihat dunia sebenar di sekeliling mereka. Kesan VR adalah berdasarkan fakta bahawa seseorang itu benar-benar terbawa-bawa ke dunia khayalan. Set kepala VR memastikan kedua-dua mata mempunyai imej mereka sendiri, dan otak menukar maklumat ini kepada persepsi ruang. Jadi kami melihat Realiti Maya seolah-olah ia bersaiz hidup.

AndroidPIT google daydream view 0632

Aplikasi VR membawa anda ke dunia mereka sendiri / © NextPit

Pada awalnya, Google telah pun komited dengan Realiti Maya dalam sektor mudah alih. Google Cardboard ialah percubaan untuk menolak set kepala VR ke arus perdana, yang sebenarnya telah berfungsi sedikit. Kualiti paparan boleh diterima, tetapi perkara yang sama tidak boleh dikatakan tentang keselesaan memakai set kepala kadbod yang sangat murah. Hanya set kepala VR yang lebih mahal boleh dipakai dengan selesa untuk jangka masa yang lebih lama. Dengan Daydream, Google melangkah lebih jauh dengan menawarkan set kepala VR yang sangat selesa, dipanggil Daydream View, yang memerlukan telefon pintar mempunyai beberapa ciri yang membolehkan pengalaman VR menjadi sebaik mungkin.

Tetapi gergasi rahsia dalam Realiti Maya ialah Samsung. Dengan set kepala Gear VR dan kerjasama dengan pakar di Oculus, syarikat itu telah membina platform paling berjaya untuk aplikasi dan permainan VR. Menurut angka daripada SuperData dan Perpaduan, pada 2016, Samsung telah menjual kira-kira 4.5 juta peranti Gear VR. Walaupun banyak set kepala dihantar melalui kempen jualan khas dengan pelbagai peranti Samsung (terutamanya Galaxy S7), pesaing seperti HTC Vive, Playstation VR atau Daydream View masih jauh daripada mencapai angka ini.

perangkaan vr 2016

Samsung Gear VR: setakat ini, peneraju pasaran / © SuperData Research / Unity Technologies

Realiti Maya mempunyai banyak aplikasi – permainan adalah antara yang paling popular. Jika anda pernah terjun ke dalam permainan VR, anda tahu sebabnya: persekitaran boleh dilihat di semua arah, jadi anda boleh melihat sekeliling di dalam bilik atau di kokpit, seolah-olah anda sebenarnya berada di dalamnya. Pergerakan selalunya sangat ketara. Sememangnya, sesetengah pengguna turut mengalami masalah kerana ada yang cepat sakit kepala malah loya.

Tetapi bukan hanya gameaholic yang menemui apa yang mereka cari dalam Realiti Maya: gambar percutian juga menawarkan kesan yang sama sekali berbeza apabila ia dirakam dengan kamera 360 darjah. Gear 360 Samsung mengambil gambar panorama yang menakjubkan yang membolehkan anda mengalami kenangan percutian dengan cara baharu. Selain itu, pendakian maya di pergunungan, seperti Gunung Everest, memberikan kesan yang sangat unik – contohnya, di Projek360 (ditaja oleh penjual pakaian alpine).

HoloLens: Microsoft bergantung pada Realiti Campuran

Paparan telefon pintar kecil dengan jelas mengehadkan aplikasi AR. Sebaliknya, VR menjadikan interaksi dalam ruang mustahil, kerana pengguna tidak melihat apa-apa. Dengan HoloLens, Microsoft telah membangunkan cermin mata AR yang jauh melangkaui kemungkinan AR telefon pintar. HoloLens boleh memaparkan maklumat dalam bidang penglihatan pengguna – sama seperti paparan kepala. Menggunakan kawalan gerak isyarat, anda boleh berinteraksi dengan hologram. Ini, seterusnya, membenamkan diri mereka ke dalam persekitaran dalam ruang (dan boleh bertindak balas terhadap keadaannya).

reban hololens

HoloLens: lebih daripada AR / © Microsoft

Dalam visi Microsoft, HoloLens ialah alat untuk pembangunan produk dan visualisasi data. Sistem ini pada masa ini tidak dianggap untuk pelanggan persendirian, dan harganya bercakap untuk dirinya sendiri – HoloLens berharga antara $3,000 hingga $5,000. Anda boleh membaca lebih lanjut mengenai HoloLens dalam ulasan kami.

Kesimpulan

Sama ada Augmented Reality atau Virtual Reality, kedua-dua konsep jelas berbeza. AR membolehkan maklumat muncul dengan kilauan baharu, yang membolehkan cara baharu berinteraksi dengan muzium atau kedai, contohnya. VR, sebaliknya, adalah urusan yang agak sunyi, kerana seseorang itu benar-benar terputus dari persekitaran sebenar. Walau bagaimanapun, ini mempunyai daya tarikan tersendiri.

Aplikasi VR dan AR akan bersama kami dalam beberapa tahun akan datang, kerana pengeluar sedang mencari ciri yang akan meningkatkan potensi perkakasan mudah alih. Oleh itu, telefon pintar menjadi tingkap ke dunia, sama ada ia nyata, tambahan atau maya.

Pada pendapat anda, apakah yang akan menjadikan AR dan VR lebih baik? Adakah anda teruja?