Berputar untuk Berubah: Apple Mahukan AirPods dengan Kawalan Kelantangan berasaskan Gerak Isyarat

68
Samsung Galaxy Buds Pro Ohr NextPit
© NextPit

Apple AirPods generasi sebelumnya bergantung pada iPhone berpasangan atau mengeluarkan arahan kepada Siri untuk menukar tahap kelantangan. Hanya dalam AirPods Pro 2 Apple memperkenalkan kawalan sentuh terbina dalam untuk kelantangan pada fon telinga. Apple nampaknya akan terus membangunkan cara pengguna melaraskan tahap kelantangan dalam AirPods generasi seterusnya, yang mungkin melibatkan mengangguk atau memusingkan kepala anda.

Anda mungkin perlu melakukan sedikit pergerakan tambahan apabila melaraskan kelantangan pada Apple AirPods akan datang. Paten terbaharu yang difailkan oleh firma Cupertino kepada pejabat Tanda Dagangan dan Paten AS, seperti yang dilihat oleh Patently Apple, menunjukkan kawalan kelantangan berasaskan gerakan. Akhirnya, ini akan membolehkan pemakai meningkatkan atau menurunkan tahap kelantangan fon telinga hanya dengan mengangguk atau memutarkan kepala.

  • Jangan ketinggalan ini: Semua yang anda perlu ketahui tentang Apple AirPods Max 2.

Bukan kawalan kelantangan yang benar-benar bebas tangan

Walau bagaimanapun, paten itu menerangkan pengalaman separa bebas tangan dan bukannya ciri lengkap yang akan menyingkirkan input tangan. Pengguna perlu menekan atau menyentuh jari pada batang set kepala untuk memulakan kawalan kelantangan sebelum pergerakan atau gerakan dilakukan.

Paten Apple bagi kawalan kelantangan berasaskan gerakan pada Airpods menggunakan pergerakan kepala

Paten Apple bagi kawalan kelantangan berasaskan gerakan pada AirPods menggunakan pergerakan kepala / © Patently Apple

Berdasarkan pemfailan, Apple akan menggabungkan sensor inersia ditambah dengan pemproses tambahan dan cip komunikasi untuk mengesan dan mengendalikan pergerakan kepala pengguna. Selain itu, ia juga memerlukan penciptaan titik rujukan kepada pergerakan kepala, dan yang berkaitan dengan orientasi dan kedudukan. Ini agak serupa apabila anda mendaftarkan wajah pada keselamatan FaceID iPhone, tetapi hanya untuk AirPods.

Sifat kawalan kelantangan berasaskan gerakan untuk AirPods tidak sekompleks dengan paten Apple lain yang berkaitan dengan boleh pakai, seperti pemantauan glukosa bukan invasif untuk Apple Watch. Oleh itu, ada kemungkinan kita dapat melihat ciri ini pada AirPods sebenar dalam beberapa tahun atau lebih.

Bagaimanakah anda melaraskan atau mengawal kelantangan pada fon kepala anda? Adakah anda lebih suka menggunakan telefon pintar, pembantu suara atau terus melalui fon telinga? Beritahu kami dalam ulasan.