Cara Berlabuh Dengan Stesen Angkasa di Starfield

35

Sebaik sahaja anda selesai menyediakan watak anda, Starfield memberikan anda sebuah kapal dan membuka seluruh galaksi untuk anda berkeliaran. Terdapat banyak dunia untuk dikunjungi dan orang untuk ditemui. Di angkasa lepas, anda selalunya akan bertemu rakan pengembara, pedagang, lanun dan stesen angkasa yang hebat, hanya dipanggil Star Stations atau Staryards.

Cara Berlabuh Dengan Stesen Angkasa di Starfield

Berlabuh dengan stesen ini selalunya boleh menjadi satu cabaran pada mulanya. Permainan ini tidak menawarkan banyak kepada anda melalui gesaan dan antara muka boleh mengelirukan. Daripada melantun keluar dari stesen tanpa hasil, baca terus untuk mengetahui cara berjaya berlabuh dengan mana-mana stesen angkasa, dan sememangnya, mana-mana kapal di Starfield.

Berlabuh Dengan Stesen

Stesen Star dan Staryards bersepah di seluruh Settled Systems. Ada yang berpenghuni, manakala ada yang duduk terbiar, penuh dengan bahaya yang tidak diketahui. Sesetengahnya penting untuk baris carian utama anda, manakala yang lain hanyalah sumber kredit dan pengalaman yang cepat. Kesemuanya harus kelihatan dari Starmap anda.

Untuk berlabuh dengan stesen, anda perlu menavigasi ke stesen itu pada Peta Bintang anda. Untuk membuat ini:

  1. Buka Starmap anda dengan menekan kekunci M (PC) atau butang Lihat (Xbox). Sebagai alternatif, anda boleh boot Starmap anda terus dari panel navigasi kapal anda.
  2. Navigasi ke stesen yang ingin anda lawati, dengan mengakses sistem yang terdapat di dalamnya.
  3. Selepas cutscene yang singkat, anda akan tiba di ruang sekitar Stesen Star. Tekan kekunci E atau butang A untuk memaparkan reticle kapal anda.


  4. Tuding di atas stesen, dan reticle anda harus mengambilnya.
  5. Anda perlu berada dalam julat stesen sebelum pilihan dok tersedia. Anda boleh meningkatkan kelajuan penerbangan anda dengan menekan L Shift (PC) atau Left Stick ke bawah (Xbox).
  6. Sekali dalam 500 meter dari stesen (lihat kaunter jarak dalam reticle sasaran anda), anda akan melihat pilihan muncul pada Dok atau Hujan Batu. Tekan dan tahan R (PC)


    atau X (Xbox) untuk berlabuh.
  7. Cutscene ringkas akan menunjukkan prosedur dok.

Jika pilihan untuk berlabuh dengan stesen tidak muncul, pastikan stesen itu disasarkan dalam reticle anda dan bukan kapal lain. Jika ya, maka anda boleh mengitar sasaran dengan cepat dengan menekan kekunci E atau butang A. Berlian antara muka biru akan muncul di tengah-tengah stesen dan pilihan dok akan muncul sebaik sahaja kapal anda berada dalam jangkauan.

Sebaik sahaja anda akhirnya berlabuh dengan stesen itu, menu akan muncul yang menawarkan anda tiga pilihan: Papan, Nyahladak dan Bangun. Menaiki kapal ialah cara terpantas untuk mengakses stesen, manakala Get Up membolehkan anda berdiri dari tempat duduk juruterbang dan mengurus sebarang urusan di kapal anda sebelum keluar dari pelabuhan secara manual.

Yang penting, anda tidak boleh melakukan perjalanan pantas semasa kapal anda berlabuh ke stesen atau kapal lain. Anda perlu kembali ke tempat duduk juruterbang kraf anda dan pilih pilihan Nyahdock daripada panel navigasi anda. Cutscene ringkas akan dimainkan dan anda akan bebas menjelajah bintang sekali lagi.

Stesen Hailing dan Kapal

Hailing ialah cara yang baik untuk mengetahui lebih lanjut tentang kapal atau stesen. Ia selalunya boleh bermakna perbezaan antara menaiki mesra dan mengecas dalam senjata api. Hailing boleh membuka pokok dialog dan memberi anda peluang untuk menggunakan kemahiran pujukan yang lancar itu. Apabila menyasarkan kapal atau dalam jarak 500 meter dari stesen, anda akan melihat butang “Hail” muncul, kadangkala di sebelah butang “Dock”. Untuk hujan batu:

  1. Tuding reticle di atas kapal atau stesen dan tekan E pada papan kekunci anda

    atau A pada pengawal anda untuk menyasarkannya.
  2. Setelah berada dalam julat, tekan dan tahan F (PC)


    atau A (Xbox) untuk memanggil kapal. Satu suara akan memberitahu anda lebih sedikit tentang kapal itu dan sama ada kapal itu mesra, bermusuhan atau ditinggalkan.

Hujan batu yang mudah mungkin sahaja yang anda perlukan untuk mengakses dok di stesen. Sesetengah kapal yang dipuji juga mungkin menawarkan anda keupayaan untuk berdagang dengan mereka. Selepas hujan batu berjaya, kotak dialog akan muncul. Pilih pilihan Mari Berdagang, dan anda akan dibawa ke tetingkap dagangan.

Tidak semua kapal akan mengalu-alukan. Jika anda dikehendaki oleh puak atau sebahagian daripada Armada Crimson, maka jangan terkejut apabila hubungan mungkin bertukar menjadi bermusuhan. Jika anda tidak dapat bercakap dengan cara anda keluar dari situasi, anda mungkin mendapati diri anda sedang menghadapi pertempuran angkasa lepas.

Memimpin Kapal

Mungkin rundingan telah bertukar masam. Mungkin anda ingin mencuba cetak rompak. Mungkin anda sangat menyukai rupa kapal itu. Walau apa pun alasannya, anda akan mendapati diri anda dalam pertempuran angkasa lepas yang hebat sebelum anda boleh menaiki atau menangkap kapal yang bermusuhan. Kunci kepada penguasaan yang berkesan ialah mempunyai senjata, kemahiran dan taktik yang betul sebelum anda melepaskan tembakan.

Anda perlu melabur dalam kemahiran Sistem Kawalan Penyasaran. Ia membolehkan anda menyasarkan sistem utama yang berbeza pada kapal yang bermusuhan. Anda memerlukan sekurang-kurangnya Kedudukan satu untuk dapat melumpuhkan kraf dengan berkesan. Jika pencerobohan kapal akan menjadi hobi, meningkatkan kemahiran ke Peringkat empat adalah sangat disyorkan. Ini akan membolehkan masa penguncian yang lebih cepat dan kadar balas tembakan yang lebih perlahan oleh musuh yang disasarkan.

Sekali dalam pertempuran, anda perlu memusnahkan enjin musuh sebelum anda boleh menaiki. Kitar melalui sasaran pada reticle mod penyasaran dipertingkat anda, sehingga anda menemui enjin. Teruskan menembak sehingga bar enjin musuh (“ENG”) menjadi merah. Tetapi berhati-hati, kerana anda masih boleh ditembak oleh senjata kapal sasaran. Sebelum menaiki kapal, pastikan tiada kapal musuh lain yang tinggal di kawasan tersebut. Jika mereka menyerang kapal anda setelah berlabuh, anda boleh kehilangannya selama-lamanya.

Prosedur dok adalah sama seperti Stesen Star. Setelah berada di atas kapal, sediakan teman dan senjata anda. Anda perlu membunuh setiap musuh di atas kapal sebelum anda boleh merampas atau mengawal kapal.

Untuk mengawal kapal, duduk di tempat duduk juruterbang di kokpit dan buka dok dari kapal anda. Anda perlu mempunyai pangkat yang cukup tinggi dalam kemahiran Pilot untuk mengawal kapal Kelas B dan C, jika tidak, anda akan terkunci daripada sistem kapal.

Kapal komando akan menjadi kapal asal baharu anda, dengan semua item dan fungsi dipindahkan secara automatik. Jangan risau tentang nasib kapal lama anda semasa anda berlabuh darinya. Ia akan ditambahkan pada senarai kapal anda dan anda boleh menukarnya semula dengan mudah apabila melawat Juruteknik Angkasa. Anda boleh mempunyai sehingga sembilan kapal dalam senarai anda.

Semua di atas kapal

Seperti kebanyakan ciri dalam Starfield, dok adalah mudah setelah anda tahu caranya, tetapi mengecewakan pada mulanya. Walaupun antara muka sering merumitkan tugas yang paling mudah, anda akan berada di dalam dan di luar kapal dan stesen dalam sekelip mata setelah anda menguasainya. Berlabuh dengan mana-mana stesen bintang memerlukan ia disasarkan dengan betul dan kapal anda berada dalam jangkauan. Selagi anda telah menyelesaikannya, menaiki kapal adalah sebaik selesai.

Apakah bahagian yang paling sukar tentang dok? Berapa kerap anda menyerang kapal lain dan mengapa? Beritahu kami di bahagian komen di bawah.