Cara Membina Kapal Dari Gores di Starfield

10

Kapal anda adalah bahagian tengah pengalaman Starfield anda. Anda akan hidup di dalamnya, berjuang di dalamnya, dan meneroka di dalamnya. Permainan ini membolehkan anda menaik tarafnya mengikut kehendak anda, atau anda boleh memecahkannya sepenuhnya dan membuat yang baharu terima kasih kepada alat pembinaan kapal yang mendalam. Walau bagaimanapun, semuanya boleh kelihatan agak menggembirakan pada mulanya.

Cara Membina Kapal Dari Gores di Starfield

Panduan ini akan menunjukkan kepada anda semua yang anda perlu tahu semasa membina kapal di Starfield: faktor yang perlu dipertimbangkan, sumber yang diperlukan, menu untuk dinavigasi dan kesilapan biasa yang perlu dielakkan. Sudah tiba masanya untuk membuat kapal impian anda.

Bermula

Apabila membina kapal angkasa anda, terdapat beberapa perkara yang anda perlukan terlebih dahulu:

  • Kapal sedia ada: Anda tidak boleh membina kapal angkasa dari kanvas kosong di Starfield. Perkara terbaik seterusnya ialah menyahbina sepenuhnya kapal sedia ada pada senarai anda sehingga tiada apa yang tinggal, dan kemudian mula membina semulanya. Ia adalah had yang pelik, tetapi yang penting.
  • Banyak wang: Pembinaan kapal akan menjadi mahal dengan cepat, terutamanya jika bermula dari awal. Adalah idea yang baik untuk mempunyai lebih 100,000 kredit untuk mencipta lebih daripada sekadar kapal yang baik.
  • Kelayakan yang betul: Anda perlu mempunyai pangkat yang cukup tinggi dalam kemahiran Piloting dan Starship Design untuk mendapatkan akses kepada semua komponen dan kelas kapal.

Untuk memasuki menu pembina kapal, anda perlu mencari Juruteknik Perkhidmatan Kapal. Mereka boleh ditemui di kebanyakan penempatan dan pelabuhan utama. Mulakan perbualan dengan satu, pilih pilihan dialog Saya ingin melihat dan mengubah suai kapal saya dan anda akan dibawa ke menu pembina kapal.

Untuk membuat kapal baharu, pilih kapal pada senarai anda yang murah atau anda tidak terikat dengannya kerana proses itu akan membuatnya semula sepenuhnya.

Komponen: Blok Bangunan Kapal Anda

Setiap kapal di Starfield memerlukan komponen penting tertentu untuk berfungsi. Tanpa ini, anda tidak akan dapat berlepas. Setiap komponen mempunyai beberapa pratetap untuk dipilih dalam menu, masing-masing dengan statistik dan kosnya sendiri. Malangnya, anda tidak boleh menyesuaikan komponen secara langsung.

Pembuat kapal memerlukan sekurang-kurangnya satu daripada setiap komponen berikut untuk membina kapal yang boleh digunakan. Di sini mereka:

  • Reaktor: Jantung kapal anda yang berdenyut yang menentukan jenis kapal yang anda boleh bina dan kuasakan. Semua reaktor dikelaskan A, B, atau C, dengan C adalah untuk jenis kapal terbesar. Untuk kraf anda berfungsi dengan baik, semua komponen lain yang anda lampirkan perlu mempunyai kelas yang sama dengan reaktor atau lebih rendah. Anda juga memerlukan reaktor dengan kesihatan yang tinggi, kadar pembaikan yang baik dan penjanaan kuasa yang kukuh.

  • Kokpit: Di sinilah anda akan menerbangkan kraf anda dan mempunyai akses kepada sistem utama, seperti Armillary. Ia juga menempatkan tempat duduk juruterbang.

  • Docker: Komponen ini membolehkan anda menaiki kapal dan stesen lain. Adalah idea yang baik untuk meletakkannya di kawasan yang mempunyai banyak ruang, biasanya di atas atau di bawah geladak.

  • Landing Bay: Anda tidak boleh menjejakkan kaki di planet tanpanya.

  • Gear Pendaratan: Kapal anda tidak akan mendarat tanpanya. Semasa membina kapal anda, pastikan bahawa Landing Bay dan Landing Gear lebih rendah ke aras yang sama, yang ditunjukkan oleh blok berjalur hijau di bawahnya. Jika blok berwarna merah, parasnya tidak sekata dan perlu dilaraskan.

  • Pegangan Kargo: Tambahan yang tidak ternilai pada mana-mana kapal ini membolehkan anda menyimpan barang dan barang yang anda ambil sepanjang perjalanan. Walaupun anda hanya memerlukan satu, anda mungkin akan menambah lebih banyak lagi.

  • Grav Drive: Anda tidak akan pergi ke mana-mana dengan cepat tanpa perjalanan yang lebih pantas daripada cahaya. Anda pasti menginginkan Pemacu Grav yang kukuh dan boleh mengecas dengan cepat dalam secubit.

  • Tangki Bahan Api: Kuasa komponen ini akan menentukan sejauh mana kapal anda boleh melompat sebelum perlu berhenti dan mengisi minyak.

  • Enjin: Enjin yang baik akan memberikan kapal anda kelajuan dan kebolehgerakan yang diperlukan di angkasa, dan boleh menjadi tidak ternilai apabila pertempuran bermula.

  • Penjana Perisai: Satu lagi komponen penting dalam pertarungan, Penjana Perisai akan melindungi badan kapal anda daripada kerosakan. Apabila memasangnya, pastikan anda melabur dalam penjana yang menawarkan perisai tinggi dan kadar penjanaan semula.

  • Senjata: Walaupun terdapat kemungkinan, anda memerlukan cara untuk melawan. Walaupun anda boleh melengkapkan banyak senjata, anda hanya boleh melengkapkan tiga jenis pada kraf anda. Senjata kapal di Starfield dikelompokkan kepada empat kategori utama, masing-masing dengan bidang kepakaran. Mereka ialah:

    • Tenaga (perisai)Laser (senjata)Balistik (hull)Elektromagnet (sistem individu)
  • Habitat: Dipanggil “Habs” secara ringkasnya, komponen ini ialah kawasan tempat tinggal dan kerja untuk anda dan krew anda. Habs serba boleh dan boleh berfungsi sebagai gudang senjata, kuarters anak kapal, stesen penyelidikan dan banyak lagi. Walaupun anda boleh memilih penempatan Habs anda, anda tidak boleh menyusun semula pintu atau perabot di dalamnya. Banyak komponen Hab akan mempunyai beberapa atau semua varian ini untuk dipilih dalam menu Komponen.

  • Struktur: Ini adalah satu-satunya komponen pilihan pada kapal anda. Mereka tidak mempunyai fungsi lain selain memanjangkan kapal anda atau menjadikannya kelihatan lebih menarik. Walaupun ia murah untuk ditambah, terlalu banyak juga akan membebankan binaan, menjadikannya lebih perlahan dan kurang menjimatkan bahan api.

Lampiran: Memasang Kapal Anda

Walaupun adalah baik untuk melekatkan seratus senjata api pada kapal anda, sebenarnya pemasangan kapal anda terhad oleh lampirannya. Sama seperti anda tidak boleh melekatkan meriam pada pintu, anda juga tidak boleh membalik atau memutar komponen tertentu, seperti Habs. Kokpit dan Teluk Pendaratan juga perlu bersambung ke bilik lain. Untuk menjadikan peraturan ini lebih intuitif secara visual, mod pembina kapal mempunyai tiga jenis penunjuk lampiran, diserlahkan dengan warna biru:

  • Titik persegi: Senjata dan peralatan hanya boleh dilampirkan pada ini.
  • Titik bulat dengan anak panah: Ini menandakan pintu (apabila mendatar) dan tangga (menegak). Mereka mesti beratur dengan pintu atau tangga lain untuk disambungkan.
  • Titik bulat: Anda boleh meletakkan komponen lain seperti Pemacu Grav dan Enjin pada tempat ini. Jika anda menyambungkan panel pintu Hab dengan ini, ia tidak akan berfungsi sebagai pintu lagi.

Setelah kraf anda dipasang, anda hanya akan dapat melihatnya dari luar. Malangnya, mod pembina kapal tidak membenarkan anda masuk ke dalam kapal sehingga anda selesai.

Semakan Penerbangan: Menyelesaikan Masalah Kapal Anda

Memandangkan pembinaan kapal adalah salah satu sistem yang paling mendalam dalam permainan, adalah wajar anda akan menghadapi beberapa masalah. Sesetengah komponen mungkin tidak serasi antara satu sama lain atau hanya dilupakan. Sebarang kerosakan pada kraf anda akan dipaparkan sebagai mesej ralat merah di bahagian bawah sebelah kanan skrin anda. Untuk mengakses senarai ini secara terperinci, anda perlu membuka menu Semakan Penerbangan.

Apabila berbuat demikian, anda akan mendapat senarai terperinci isu serta kepentingannya. Isu merah adalah kritikal, yang mungkin menghalang kapal daripada terbang sama sekali, dan masalah kuning adalah masalah yang dinasihatkan untuk diselesaikan kerana ia mungkin membawa kepada masalah lain di hadapan. Terdapat beberapa ralat biasa yang anda mungkin ingin perhatikan:

  • Pelabuhan tidak mempunyai ruang yang mencukupi untuk dipasang pada kapal atau stesen.
  • Pintu komponen tidak bersambung dengan apa-apa.
  • Komponen kapal melebihi kelas Reaktor.
  • Komponen kritikal ditinggalkan.
  • Senjata di kapal anda tidak diberikan kepada slot senjata. Ini boleh diselesaikan dalam Pemeriksaan Penerbangan dengan membuka tab Senjata dan menetapkan tiga kumpulan senjata anda kepada butang mereka sendiri.

Selain itu, sila ambil perhatian bahawa anda tidak boleh membina kapal yang lebih panjang daripada 40 meter atau lebih tinggi daripada 9 meter.

Statistik Kapal: Senarai Semak Akhir

Apabila memasang kapal anda, anda boleh melihat cara setiap komponen akan mempengaruhi kapal anda secara kumulatif melalui bar statistik di bahagian bawah skrin anda. Sesetengah mungkin kelihatan agak mengelirukan pada mulanya, tetapi sebenarnya agak mudah untuk difahami:

  • PAR, EM, BAL, MSL, LAS: Jenis senjata anda yang dilengkapi dan kerosakannya.
  • Hull: HP kapal awak. Saiz kapal anda akan meningkatkan jumlah ini.
  • Perisai: Berapa banyak kerosakan yang boleh diserap oleh kapal anda sebelum ia mula sakit. Diputuskan oleh Penjana Perisai anda.
  • Kargo: Kapasiti tampung kraf anda. Diputuskan oleh Pegangan Kargo anda.
  • Krew Maks: Bilangan teman yang boleh anda miliki di kapal anda. Dipengaruhi oleh Habs anda.
  • Julat Lompat: Sejauh mana anda boleh Lompat Grav sebelum berhenti. Ini bergantung pada Pemacu Grav, Tangki Bahan Api dan Jisim anda.
  • Mobiliti: Seberapa pantas anda boleh bertukar dalam pergaduhan. Semakin besar dan berat kapal anda, semakin sukar ini.
  • Kelajuan Teratas: Enjin anda akan menentukan kelajuan tertinggi yang boleh anda capai dalam penerbangan.
  • Massa: Walaupun kredit sering dianggap sebagai penghalang untuk mendapatkan komponen yang lebih baik, Mass juga merupakan kebimbangan utama. Semua yang anda tambahkan pada kapal anda, malah Struktur, akan menjadikannya lebih berat. Komponen yang lebih baik sering menambah lebih banyak Jisim.
  • Grav Drive Jump Thrust: Statistik yang tidak kelihatan, tidak disebut dalam menu, tetapi masih penting. Ini ialah had tahun cahaya Grav Drive anda, yang membolehkan anda membuat lompatan. Mencuba untuk melepasi had ini akan mencetuskan amaran bahawa anda tidak boleh melakukannya, memaksa anda membuat lompatan yang lebih kecil.

Sentuhan Penamat: Mewarnai Kapal Anda

Komponen berbeza daripada pelbagai syarikat mungkin tidak bersambung secara visual antara satu sama lain apabila diletakkan di atas kapal. Syukurlah, menu pembina membolehkan anda mewarna dan mewarna kapal anda untuk mencipta skema warna yang lebih bersatu. Hanya pilih komponen dan tekan butang Warna. Apabila menggunakan PC, anda juga boleh menggunakan “Ctrl+Click” untuk memilih berbilang bahagian kapal untuk diwarnakan. Jika anda menggunakan Xbox, cuma pilih dua kali komponen untuk memilih semua yang dilampirkan padanya.

Semuanya Bentuk Kapal

Starfield menawarkan pemain kebebasan yang hebat bukan sahaja dalam cara mereka meneroka galaksi tetapi juga dalam mereka bentuk kapal yang akan mereka gunakan untuk berbuat demikian. Anda kini sepatutnya mempunyai semua yang anda perlukan untuk mula membuat kapal impian anda. Walaupun ia mungkin melibatkan sedikit percubaan dan kesilapan pada mulanya, selagi anda memasang komponen yang diperlukan dengan betul, kapal anda boleh menjadi apa sahaja yang anda inginkan. Galaksi sedang menunggu.

Apakah kelas kapal yang anda suka? Berapa banyak kapal yang telah anda bina setakat ini? Beritahu kami di bahagian komen di bawah.