Mod Garry, atau GMod, membolehkan pemain melakukan hampir apa sahaja. Anda boleh mengimport model tersuai untuk digunakan sebagai musuh, NPC atau sekutu. Selagi ia dalam format yang betul, anda boleh menggunakannya.
Ramai pemain GMod suka membuat model Pemain peribadi khas mereka. Walau bagaimanapun, mereka mengambil beberapa pengetahuan khusus untuk mencipta. Teruskan membaca untuk mengetahui langkah kami yang dipermudahkan untuk membuat Playermodels.
Cara Membuat Model Pemain GMod Tersuai
Jika anda sudah fasih membuat model 3D dengan perisian yang sesuai, anda boleh mencipta aksara yang berbeza untuk kebanyakan permainan, termasuk Garry’s Mod. Walau bagaimanapun, tidak semua orang tahu cara membuat model. Syukurlah, pencipta sering berkongsi model percuma dengan komuniti permainan, yang boleh anda gunakan sebagai asas untuk anda sendiri.
Anda boleh memuat turun mana-mana model yang anda suka, tetapi memasangnya juga penting. Mengikat model melibatkan menggabungkan penampilan watak dengan bahagian yang melakukan pergerakan sebenar. Selepas rigging, anda boleh bergerak dengan Playermodel anda.
Tanpa rigging, GMod tidak akan dapat mengalihkan model anda.
Sebelum kita masuk ke dalam penciptaan Playermodel, mari kita lihat perisian dan alatan yang anda perlukan.
- Mod Garry
Sudah tentu, anda memerlukan permainan itu jika anda ingin menggunakan model pemain. Tanpa itu, anda akan membuat model dengan sia-sia.
- Blender
Anda memerlukan Blender untuk memasang model dan menyunting tekstur anda. Daripada semua program, anda akan menghabiskan paling banyak masa dengan program ini. Kami amat mengesyorkan mempelajari beberapa asas sebelum menjalankan proses ini.
- Bar linggis
Crowbar ialah penyusun dan penyusun fail .mdl. Anda akan menggunakannya untuk menyusun model selepas langkah pemasangan.
Sesiapa sahaja boleh memuat turun Alat Sumber secara percuma. Ia akan membenarkan salinan Blender anda menyokong enjin Sumber. Ia akan mengendalikan semua fail SMD dan DMX anda.
Selepas memuat turun Paint.NET, pemalam VTF datang seterusnya. Fail VTF anda akan dibuat dengan program ini.
- Suntingan VTF
Anda memerlukan VTF Edit untuk membuat fail VMT. Ia juga boleh membuka fail VTF anda.
- SDK sumber
SDK Sumber ialah program yang dahulunya digunakan oleh Valve untuk mencipta permainan mereka, dan anda memerlukannya untuk menjalankan GMod. Mana-mana pengguna Steam boleh memuat turunnya.
Terdapat beberapa alatan lain yang mungkin anda ingin muat turun. Mereka termasuk:
- Notepad++
- GFCScape
- Alat Penerbitan GMod (jika anda ingin berkongsi dengan dunia dalam Bengkel Steam)
Selepas memuat turun perisian, anda harus mendapatkan model watak, rangka dan fail QC model yang berbeza. Ini tersedia untuk dimuat turun di Bengkel Steam dan Mod Garryantara laman web lain.
Peringkat Satu – Membuka Model Pemain dalam Blender
Selepas mendapatkan segala-galanya pada komputer anda, tindakan pertama ialah menggabungkan rangka model rujukan dan model watak anda. Anda juga harus memasang Alat Sumber dalam Blender untuk mengeksport dalam format yang betul.
Mari kita lihat prosesnya.
- Lancarkan Blender pada PC anda.
- Keluarkan segala-galanya di tempat kejadian.
- Import model rujukan ke dalam Blender.
- Padamkan jaringan model rujukan sehingga hanya tinggal tulang.
- Import model tersuai.
- Laraskan model dan rangka anda sehingga kedua-duanya muat bersama.
Peringkat Dua – Mengeksport Model Pemain Dengan Blender
- Masuk ke “Objectmode” dan tahan kekunci Shift.
- Klik kiri model anda dan kemudian rangka.
- Tahan Ctrl + P dan kemudian pilih “Dengan Berat Automatik.”
- Gunakan “Lukisan Berat” untuk membuat lebih banyak pelarasan.
- Apabila selesai, pergi ke tempat kejadian dan cari pilihan untuk mengeksport dalam SMD.
- Namakan model tersuai anda mengikut kehendak anda.
- Eksport model baharu ke folder model dalam folder mod anda.
Simpan model asal sekiranya anda membuat kesilapan atau ingin memulakan semula. Anda mungkin perlu melakukan ini jika anda masih belajar.
Peringkat Tiga – Mengedit Tekstur Model Pemain
Walaupun langkah ini tidak begitu diperlukan, menyunting tekstur boleh membantu memperbaik penampilan model anda. Jika anda fikir beberapa bahagian akan kelihatan lebih baik dengan pengeditan, lakukannya. Langkah ini memerlukan Paint.NET dengan pemalam VTF.
Pastikan Blender terbuka, atau jika anda menutupnya, lancarkan semula. Anda memerlukan Blender sepanjang keseluruhan proses.
- Pergi ke folder mod GMod anda.
- Pergi ke “bahan”.
- Buat folder di dalamnya yang dipanggil “model.”
- Anda sepatutnya mempunyai rantai yang menyerupai “
modefolder>/materials/models/(insert model name here).
” - Jika model anda disertakan dengan tekstur, anda boleh menemuinya dalam fail yang dimampatkan.
- Bukanya dalam Paint.NET.
- Simpan kesemuanya dalam folder model sebagai fail .vtf.
VMT dan Tekstur
- Seterusnya, buka tekstur dalam VTF Edit dengan tetingkap Blender lain dan letakkan kesemuanya dalam satu fail .vmt.
- Buka fail model asal anda.
- Pergi ke Panel Bahan.
- Pilih bahan dan klik ikon “Tekstur” di sebelah setiap satu.
- Buka tekstur bahan dalam VTF Edit.
- Dalam Edit VTF, pergi ke “Alat” dan pilih pilihan untuk mencipta fail .vmt.
- Simpan semua pilihan sebagaimana adanya kecuali untuk menukar “LightmappedGeneric” kepada “VertexlitGeneric.”
- Simpan semua fail .vmt dalam folder yang sama dengan fail .vtf yang sepadan, dengan rambut pergi ke fail vmt bernama “rambut”, contohnya.
- Pastikan fail .vmt mempunyai laluan fail yang betul ke fail .vtf anda.
- Ulang untuk semua fail bahan.
Pada peringkat ini, adalah perkara biasa untuk salah mengeja perkataan. Adalah lebih baik jika anda menyemak dua kali dan tiga kali nama fail anda sebelum meneruskan. Fail yang salah eja boleh menjadi masalah dan menyebabkan anda kembali.
Peringkat Empat – Sediakan Fail QC Anda
- Muat turun fail QC model rujukan anda jika anda belum berbuat demikian.
- Salin semua kecuali “(masukkan nama model di sini).smd.”
- Letakkan fail dalam folder baharu dalam folder model SMD anda yang diubah suai.
- Buka fail QC dengan Notepad atau Notepad++.
Pada peringkat ini, anda hanya perlu mengubah suai beberapa kod. Berikut ialah contoh bahagian yang anda perlu ubah suai (seperti yang dibuat oleh Crowbar 0.19.0.0):$modelname "player/(name)/RealModel/(insert name here).mdl"
$model "(name)" "(name).smd"
$cdmaterials "models\Player\(name)\"
Ia mungkin mempunyai perkataan yang sedikit berbeza, tetapi ini adalah satu-satunya bahagian yang perlu anda edit. - Tukar “
$modelname
” kepada mana-mana nama asalkan ia berakhir dengan .mdl. - Ubah “
$model
” pada nama model tersuai anda, dan berhati-hati untuk memasukkan .smd. - Pastikan “
$cdmaterials
” ialah laluan bahan sebenar anda dan anda mungkin perlu menambah “\” di hujung laluan untuk memastikan Crowbar menyasarkan folder yang betul.
Laluan mungkin kelihatan seperti ini:
(models\Player\(insert model name here)\
Peringkat Lima – Susun Model Pemain dalam Crowbar
Kini, fail QC akhirnya sedia untuk disusun. Anda memerlukan Crowbar untuk langkah seterusnya ini, jadi pastikan ia dipasang dengan betul terlebih dahulu.
- Lancarkan Crowbar dan buka fail QC anda.
- Buat subfolder menggunakan Crowbar dan namakannya sama dengan Playermodel anda.
- Pilih GMod sebagai permainan sasaran.
- Susun model Pemain.
Anda akan mempunyai fail .mdl di tangan anda sekarang. Langkah seterusnya ialah menukarnya kepada fail .gma.
Peringkat Enam – Menggunakan Lua
Anda memerlukan Lua untuk membantu GMod memuatkan fail Playermodel anda dan teksturnya. Anda akan mendapat fail .lua dan anda tidak memerlukannya selain daripada mencipta fail ini.
- Pergi ke folder addons dalam GMod.
- Letakkan folder model anda di sana.
- Buka folder mod anda, buka folder bernama “lua” dan kemudian folder “autorun” di dalamnya.
- Gunakan Notepad atau Notepad++ untuk mencipta fail .lua.
- Tulis kod berikut dalam fail:
player_manager.AddValidModel( "SonicMiku", "models/Player/(name)/(name)/(insert name here).mdl" )
Laluan itu akan mempunyai nama model asal anda. Oleh itu, ia mungkin kelihatan berbeza. - Tukar laluan ke fail .mdl yang anda perolehi selepas menyusun.
Peringkat Tujuh – Import ke GMod
- Lancarkan GMod.
- Pilih model Pemain anda.
- Import ia ke dalam permainan.
- Jika ia berjaya, anda boleh menggunakan Playermodel anda sekarang.
Prosesnya agak rumit, tetapi ia hanya memerlukan latihan untuk mencipta dan mengimport Playermodels anda.
Cara Menjadikan Ragdoll Model Pemain dalam GMod
Untuk menjadikan mana-mana ragdoll model Player anda, anda perlu memasang addon bernama PAC3 terlebih dahulu. Kedua, anda harus mempunyai ragdoll yang diimport ke dalam permainan.
Dengan prasyarat ini dikendalikan, mari kita masuk ke dalam prosesnya.
- Buka GMod.
- Pastikan permainan anda berada dalam Mod Lanjutan.
- Buka Editor Model Pemain PAC.
- Klik kanan kulit semasa anda.
- Tambahkan “Entiti.”
- Klik kanan kulit anda sekali lagi, tetapi pilih “Model” kali ini.
- Buka sifat dan cari model anda.
- Klik untuk memilihnya.
- Ragdoll kini ialah Playermodel anda.
Berbanding dengan mencipta dan mengimport Playermodel, proses ini agak mudah.
Cara Menjadikan Model Pemain Anda Tidak Kelihatan dalam GMod
Silap mata ini boleh membolehkan anda menjadi tidak kelihatan sepenuhnya dalam GMod. Apa yang anda perlukan ialah model AlyxFakeFacotry NPC dan sebarang perisian memanipulasi model seperti PAC3.
Berikut ialah panduan asas untuk menjadi tidak kelihatan:
- Muat turun, nyahzip dan tampal fail AlyxFakeFacotry ke dalam folder “tambahan” GMod anda.
- Lancarkan GMod.
- Telurkan model FakeAlyx dalam Gmod. Anda tidak dapat melihat model sebenar kerana ia tidak kelihatan.
- Gunakan alat anda untuk klik kanan pada model FakeAlyx.
- Selepas memuatkan semula model anda, anda akan menjadi tidak kelihatan.
Tiada sesiapa boleh melihat anda dalam borang ini kerana sifat model NPC. Jika anda mempunyai model halimunan lain, ia juga akan menjadi pengganti yang boleh diterima.
Tengok Model Sejuk Saya
Jika anda bosan dengan model Player lalai, maka memasang dan menyusun model anda sendiri boleh menyegarkan GMod untuk anda. Penampilan baharu membantu menjadikan mod permainan menarik, terutamanya jika anda bermain dengan orang lain. Selagi anda boleh mencipta model, anda boleh menggunakannya dalam permainan.
Apakah model yang anda gunakan semasa anda bermain GMod? Pernahkah anda cuba mencipta Playermodel dari awal? Beritahu kami di bahagian komen di bawah.