Walaupun Super Mario Bros. Wonder bagus untuk bermain solo, ramai pemain suka berkongsi keseronokan dengan rakan dan keluarga. Nasib baik, permainan ini membenarkan sehingga empat pemain untuk bermain secara kooperatif dan melintasi dunia dan kursus bersama-sama, dengan salah seorang daripada mereka dikelaskan sebagai “ketua” kumpulan. Pemimpin ditetapkan secara automatik oleh permainan, tetapi anda mungkin mahu menukarnya kepada orang lain.
Panduan ini akan merangkumi cara anda boleh menukar pemimpin dalam Super Mario Bros Wonder, menerangkan cara sistem pemimpin berfungsi dan menggariskan sebab mengapa menukar pemimpin mungkin bermanfaat.
Cara Menukar Pemimpin Semasa Bermain Co-op dalam Super Mario Bros Wonder
Super Mario Bros. Wonder tidak hanya membenarkan anda menekan butang dan memutuskan siapa yang menjadi ketua. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa cara berbeza anda boleh menukar ketua yang ditetapkan semasa tahap atau pengaruh pemain mana yang akan menjadi ketua dalam kursus seterusnya.
Pergi ke “Mod Hantu”
Cara paling mudah untuk menukar pemimpin adalah dengan meminta pemimpin sedia ada mengubah dirinya menjadi hantu. Ini boleh dilakukan dengan menekan dan menahan butang L dan R secara serentak. Dengan melakukan itu, pemimpin akan kehilangan mahkota mereka dan menjadi hantu kecil yang terapung di sekeliling skrin.
Pada ketika itu, mahkota pemimpin akan beralih kepada salah satu pemain yang masih hidup. Jika ia tidak bertukar kepada yang betul, ulangi kaedah hantu sehingga anda mendapat ketua yang anda inginkan. Anda kemudiannya perlu menyentuh hantu untuk membawa mereka kembali ke dalam permainan. Perhatikan bahawa hantu hanya mendapat lima saat untuk disentuh dan dihidupkan semula sebelum mereka mati dan kehilangan nyawa mereka.
Sengaja kehilangan nyawa
Jika seseorang tidak mahu menjadi ketua atau anda ingin bertukar kepada pemain lain, minta ketua sedia ada untuk melakukan sesuatu yang akan menyebabkan mereka kehilangan nyawa. Mereka boleh melakukan ini dengan melompat ke dalam lubang atau berjalan ke dalam musuh atau halangan lain, seperti pancang.
Kaedah ini berfungsi lebih kurang sama dengan kaedah hantu. Apabila pemimpin kehilangan nyawa, mahkota mereka diserahkan kepada pemain di hadapan dan masih hidup.
Mencapai Titik Tertinggi di Tiang Bendera
Kaedah ini tidak membenarkan anda menukar ketua semasa untuk mana-mana kursus yang anda mainkan. Walau bagaimanapun, ia membolehkan anda memutuskan siapa yang akan menjadi ketua di peringkat seterusnya. Apa yang anda perlu lakukan ialah sampai ke penghujung kursus dan kemudian dapatkan ketua yang anda inginkan untuk melompat ke titik tertinggi di tiang bendera.
Selagi ketua yang dipilih mencapai bahagian tiang bendera yang lebih tinggi daripada pemain lain, mereka akan mendapat mahkota dalam kursus seterusnya. Permainan ini menggunakan kedudukan tiang bendera untuk menentukan pemain yang sepatutnya menjadi ketua.
Merebut Benih Diraja
Selepas mengalahkan salah seorang bos dalam Super Mario Bros. Wonder, benih diraja akan muncul. Pemain yang meraih ini akan serta-merta menjadi ketua dalam permainan. Walaupun ini tidak akan membantu menukar pemimpin pada kebanyakan peringkat, ia menyediakan jalan pada tahap sukar yang tidak berakhir dengan bendera.
Bagaimana Sistem Pemimpin Berfungsi dalam Super Mario Bros. Wonder
Sistem pemimpin atau mahkota dalam Super Mario Bros. Wonder telah diperkenalkan untuk mengubah cara kamera berfungsi apabila pemain bekerjasama. Dalam permainan sebelumnya, kamera akan mengezum keluar untuk memastikan semua pemain berada di skrin sambil mengikut sesiapa yang berada paling jauh ke kanan. Sistem itu menghadapi masalah, kerana seorang pemain boleh memecut ke hadapan, menjadikannya lebih sukar bagi yang lain untuk bersaing.
Dengan Super Mario Bros. Wonder, permainan ini menetapkan pemimpin untuk diikuti oleh kamera pada setiap masa. Walaupun mereka diam atau pergi ke belakang, kamera akan kekal dikunci pada pemain itu sambil masih mengezum keluar untuk memastikan yang lain pada skrin semasa mereka bergerak. Pemimpin mendapat ikon mahkota kecil yang terapung di atas kepala mereka untuk menjelaskan status mereka kepada semua pemain lain.
Bagaimana pemimpin diputuskan? Nah, pemain telah mendapati bahawa permainan ini bertujuan untuk menjadikan pemain berprestasi terbaik dari kursus sebelumnya sebagai pendahulu dalam kursus seterusnya. Ia menentukan ini dengan memilih mana-mana pemain yang berjaya sampai ke penghujung kursus dan sampai ke tempat tertinggi di tiang bendera.
Jika lebih daripada seorang pemain mencapai bahagian atas tiang, permainan akan secara rawak memilih salah seorang daripada mereka untuk menjadi ketua.
Sebab Mengapa Anda Mungkin Ingin Mengubah Pemimpin
Sistem peneraju Super Mario Bros. Wonder mempunyai faedahnya tetapi juga mempunyai beberapa kelemahan. Dan terdapat beberapa sebab mengapa anda mungkin mahu menukar ketua kepada orang lain semasa anda bermain.
Bermain Dengan Kanak-Kanak
Salah satu sebab yang paling biasa mengapa pemain ingin menukar ketua adalah jika mereka bermain dengan kanak-kanak kecil. Ramai ibu dan bapa suka memperkenalkan anak-anak mereka kepada dunia Mario dengan Super Mario Bros. Wonder tetapi mungkin tidak mahu anak-anak mereka mengawal sepenuhnya kamera permainan, terutamanya jika mereka belum pernah bermain sebelum ini.
Pemain termuda mungkin memecut ke hadapan, menjadikan pengalaman itu kurang menyeronokkan bagi orang lain yang cuba mengumpul item dan masa lompatan mereka. Mereka juga mungkin bergerak terlalu perlahan atau berhati-hati, kerana mereka memerlukan lebih banyak masa untuk memikirkan sesuatu. Ibu bapa mungkin ingin menukar keadaan dan menjadikan diri mereka pemimpin untuk mewujudkan persekitaran bermain yang lebih positif untuk seluruh kumpulan.
Pemain Tidak Berpengalaman atau Mereka Kurang Upaya
Kanak-kanak kecil bukan satu-satunya yang mungkin bergelut dengan Super Mario Bros. Wonder, terutamanya tahap dan kursus yang paling rumit. Pemain yang tidak berpengalaman yang tidak pernah bermain permainan seperti ini sebelum ini mungkin juga mendapati ia mencabar, serta mereka yang kurang upaya tertentu. Jika anda bermain bersama seseorang yang bergelut, selalunya adalah lebih baik untuk mengelakkan mereka sebagai ketua yang ditetapkan.
Mengumpul Syiling dan Barangan
Anda juga mungkin perlu melaraskan ketua jika anda menjalani kursus yang bertujuan untuk mengumpul syiling dan barang koleksi lain.
Biasanya, pemain yang paling berpengalaman akan mahu menjadikan diri mereka pemimpin untuk mengawal kamera dan menunjukkan kepada orang lain tempat koleksi disembunyikan atau cara mengakses platform dan kawasan tertentu. Jika orang lain adalah ketua, mereka mungkin secara tidak sengaja melepasi kawasan penting atau terlepas item penting.
Tukar Pemimpin Bila-bila Anda Perlu
Menukar pemimpin dalam permainan koperasi Super Mario Bros. Wonder anda tidak semudah menekan butang. Tetapi, seperti yang ditunjukkan oleh panduan ini, anda boleh melaraskan pemimpin dengan cepat atau mengawal siapa yang mendapat mahkota yang sangat penting pada setiap kursus dalam beberapa cara.
Lihat artikel ini untuk mengetahui tentang semua kuasa Super Mario Bros. Wonder yang tersedia!
Soalan Lazim
J: Tiada cara untuk mengawal atau melaraskan simbol mahkota di atas kepala ketua. Anda tidak boleh menukar saiz, warna atau bentuknya. Ia hanyalah mahkota lalai, dan tiada cara untuk mematikannya juga. Sesetengah pemain telah meminta kemungkinan kerja semula untuk ini dan ingin cara untuk menukar visual mahkota, tetapi tiada rancangan telah diumumkan oleh Nintendo lagi.
J: Sistem pemimpin Super Mario Bros. Wonder yang baharu telah menerima respons bercampur-campur dalam talian. Pengkritik permainan terkemuka tertentu telah menulis tentang kelemahan sistem dan berkongsi harapan mereka untuk kerja semula, termasuk bahawa Nintendo membenarkan pemain mengawal dan menetapkan pemimpin dengan lebih mudah. Orang lain merasakan sistem ini baik dan lebih intuitif daripada kamera koperasi sebelumnya.