Bergantung pada perkara yang ingin anda buat, anda boleh menggunakan pelbagai pilihan seperti alat pen, alat bengkok, alat bentuk dan rangkaian vektor untuk mencipta garisan melengkung dalam Figma. Setiap instrumen membawa sesuatu yang baharu kepada jadual, dan menggabungkannya boleh menghasilkan ikon dan ciptaan ringkas lain atau reka bentuk yang lebih rumit seperti poligon dan ilustrasi yang tidak sekata.
Teruskan membaca untuk mengetahui semua yang anda perlu tahu tentang melengkung dan membentuk garisan dalam Figma.
Cara Membuat Garis Lengkung dalam Figma
Apabila anda mencipta objek dalam Figma, anda boleh menggunakan alat selekoh atau pen untuk melengkungkan garisan. Untuk membuat garisan dengan pen, anda perlu menguasai alat ini terlebih dahulu. Berikut ialah cara anda boleh melengkungkan garisan dengan pen:
- Klik kiri untuk membuat nod.
- Seret kursor untuk membuat garis daripadanya.
- Klik dan tahan butang kiri tetikus pada kanvas.
- Seret tetikus ke sekeliling untuk melaraskan lengkung antara nod.
- Lepaskan butang kiri tetikus untuk memuktamadkan baris.
- Ulangi langkah 2 hingga 5 mengikut keperluan sehingga anda mendapat bentuk yang lengkap.
Beginilah cara anda boleh meneruskan tentang membuat lengkung dengan alat bengkok:
- Buat garisan atau objek dengan alat Pen.
- Pilih salah satu nod.
- Ketik alat Bend atau tekan butang Ctrl untuk memilihnya.
- Klik pada nod dan seret ke arah yang dikehendaki.
- Pilih nod lain dan seretnya untuk melengkung semua tepi objek atau garisan.
Selepas anda melakukan ini, anda akan melihat pemegang di sebelah nod yang anda seret. Klik dan seret pada pemegang untuk mengurus sudut dan kedudukan lengkung. Tambahan pula, anda boleh memilih jenis melengkung apabila anda melengkungkan objek. Pilihan ini boleh didapati dalam panel Reka bentuk di sebelah kanan skrin anda. Pilihan yang mungkin adalah Tiada pencerminan, sudut cermin dan sudut dan panjang cermin.
Jika anda memilih pilihan sudut dan panjang cermin apabila anda melengkungkan objek, kedua-dua belah akan bergerak secara simetri. Apabila anda cuba menggerakkan salah satu pemegang, pemegang kedua cuba mencerminkan pergerakan itu. Jika anda mahukan bentuk tidak simetri, tukar pilihan kepada Tiada pencerminan atau tekan kekunci Alt dan klik kiri untuk menyeret nod. Apabila anda menggunakan kaedah yang terakhir, pilihan pencerminan berubah secara automatik.
Setelah anda membuat perubahan, eksport reka bentuk anda ke Figma.
Cara Mengeluarkan Nod dalam Figma
Jika anda mencipta terlalu banyak baris dalam objek anda dan ingin mengalih keluar satu tetapi mengekalkan bentuknya tertutup, inilah yang perlu anda lakukan:
- Pilih nod yang ingin anda alih keluar.
- Ketik butang Shift dan Delete pada papan kekunci anda secara serentak.
Jika anda memilih nod dan menekan butang Padam tanpa menahan Shift, anda akan memadamkan nod yang dipilih dan dua nod yang disambungkan kepadanya, meninggalkan objek terbuka.
Selepas anda selesai mengedit, anda perlu keluar dari mod edit dengan:
- Mengetik butang Selesai dalam Figma.
- Menekan butang Return, Enter, atau Escape pada papan kekunci anda.
- Klik dua kali pada kanvas kosong (Klik dua kali pada lapisan tempat objek anda menghidupkan semula mod pengeditan).
Cara Membuat Bulatan Secara Manual dalam Figma
Kadangkala, anda memerlukan objek mudah seperti segi empat tepat, segi empat sama atau bulatan. Alat bentuk ini boleh digunakan dalam kes sedemikian, tetapi mengetahui cara membuat objek ini secara manual tidak akan menyakitkan. Walaupun segi empat tepat dan segi empat sama dibina dengan menyambungkan nod, bulatan memerlukan menggunakan alat bengkok. Berikut ialah cara anda boleh membuat bulatan dengan alat pen dan bengkok:
- Pilih alat Pen.
- Buat nod.
- Tahan Shift untuk membuat segi empat sama ketupat (Shift membolehkan anda menggerakkan garisan pada sudut 45 darjah).
- Sambungkan empat nod dengan menahan Shift dan klik kiri untuk menambah nod di tempat yang betul.
- Pergi ke tab Vektor dalam panel Reka Bentuk.
- Ketik pilihan Sudut dan panjang cermin.
- Ketik butang Ctrl untuk memilih alat Bend.
- Klik kiri dan seret pada nod untuk membengkokkannya.
- Bengkokkan keempat-empat nod dengan cara yang sama.
Pilihan sudut dan panjang cermin adalah penting untuk membuat bulatan. Jika anda tidak menggunakannya, lengkung tidak akan simetri. Walau bagaimanapun, jika anda berhasrat untuk mencipta objek bulat tidak simetri, biarkan pilihan Tiada pencerminan dihidupkan.
Memahami Alat Talian dalam Figma
Objek dalam Figma dicipta dengan menyambungkan berbilang nod menggunakan alat yang paling penting, pen. Satu lagi cara untuk menguruskan objek adalah dengan menggunakan rangkaian vektor. Mengetahui perbezaan antara garis lurus standard dan rangkaian vektor adalah penting semasa membuat garis melengkung.
Dengan rangkaian vektor, anda boleh mencipta bentuk kompleks dan menyambungkan banyak nod mencapah, manakala dengan pen, anda boleh mencipta dua nod pada satu baris.
Jika anda memerlukan objek melengkung atau lurus yang mudah, anda boleh menggunakan alat bentuk dan bukannya alat pen. Alat ini ialah anak panah, segi empat tepat, elips dan poligon. Walau bagaimanapun, lebih baik menggunakan alat pen untuk mencipta objek vektor yang unik.
Berlatih Menggunakan Alat Pen
Figma boleh mencabar untuk digunakan untuk pemula. Atas sebab ini, anda boleh mempraktikkannya dengan melawati tapak web yang dipanggil Permainan Bezier. Laman web ini dibuat untuk membantu anda berlatih dan menguasai alat pen, yang kemudiannya akan membolehkan anda menggunakannya dengan lebih lancar dalam Figma.
Soalan Lazim
Untuk mengekalkan ketekalan dalam kelengkungan, pertimbangkan untuk menggunakan panduan atau grid untuk menjajarkan mata penambat dan pemegang bezier. Anda juga boleh menyalin dan menampal pemegang bezier dari satu baris ke baris yang lain untuk memastikan keseragaman.
Walaupun Figma tidak menyokong berus atau sapuan tersuai secara asli, anda boleh mencipta gaya garisan unik dengan menggabungkan bentuk asas, kecerunan dan kesan. Selain itu, anda boleh meneroka pemalam pihak ketiga untuk pilihan penyesuaian strok lanjutan.