Google Pixel Watch Generasi Seterusnya untuk Dijalankan pada Pemproses Tersuai Sepenuhnya

27
mobvoi ticwatch pro 5 vs ticwatch pro 3 ultra 10
© nextpit

Kebanyakan set cip mudah alih hari ini bergantung pada seni bina ARM, meninggalkan sedikit penyesuaian, terutamanya untuk yang digunakan dalam jam tangan pintar. Ini mula berubah dengan penggunaan RISC-V, yang merupakan seni bina sumber terbuka yang membolehkan pengeluar mencipta pemproses tersuai sepenuhnya. Kini, Qualcomm dan Google telah mengumumkan bahawa mereka sedang membangunkan bersama platform RISC-V untuk Wear OS dan yang mungkin tiba dahulu pada jam tangan Pixel.

  • Baca juga: Perbandingan SoC perdana mudah alih

Pembuat cip AS mendedahkan dalam kenyataan akhbar bahawa ia sedang bekerjasama dengan Google pada platform Snapdragon tersuai dengan reka bentuk berdasarkan RISC-V. Adalah dirancang bahawa cip menggunakan set arahan sumber terbuka akan digunakan pada peranti Wear OS generasi seterusnya.

Bilakah kita harus menjangkakan pelancaran jam tangan pintar Wear OS dengan pemproses RISC-V

Qualcomm tidak memberikan jadual waktu yang tepat atau masa cip berdasarkan RISC-V sepatutnya tersedia pada jam tangan pintar Wear OS. Tetapi berkemungkinan ini mungkin berlaku dalam beberapa tahun dan harus menguasakan peranti boleh pakai Google terlebih dahulu seperti barisan Pixel Watch sebelum mencari jalan kepada barang boleh pakai jenama lain.

Pada masa ini, Pixel Watch 2 (ulasan) Google dilengkapi dengan cip Qualcomm Snapdragon W5 dengan pemproses menggunakan reka bentuk ARM. Ini agak setanding dengan Pixel 8 (ulasan) dan SoC Tensor G3 Pixel 8 Pro yang berasaskan platform Samsung Exynos 2400, yang kemudiannya menggunakan pemproses dan grafik ARM.

Platform Qualcomm Snapdragon W5+ dan Snapdragon W5

Platform Qualcomm Snapdragon W5+ dan Snapdragon W5. / © Qualcomm

Dengan RISC-V, ia akan membolehkan Google dan OEM lain menyesuaikan set cip sepenuhnya dengan menggunakan pemproses dan unit grafik (GPU) yang berbeza atau mengutamakan keupayaan pembelajaran mesin. Pada masa yang sama, ini juga boleh membantu mengurangkan kos peranti ini kerana jenama seperti Google atau Mobvoi (baca ulasan TicWatch 5 Pro) tidak perlu membayar pelesenan yang biasanya disertakan semasa menggunakan ARM.

Di luar ruang boleh pakai, nama utama bersama-sama Qualcomm sudah pun berusaha untuk menggunakan seni bina RISC-V dan set arahan dalam kegunaan automotif dan industri sebelum mengguna pakainya kepada faktor bentuk lain seperti telefon pintar dan boleh pakai. Tetapi dalam kes Wear OS, nampaknya ini sedang dikesan pantas.

Adakah anda fikir silikon tersuai sepenuhnya pada peranti akan membawa penyelesaian yang lebih baik akhirnya? Dan apakah pendapat anda tentang RISC-V? Tembak kami dengan jawapan anda dalam komen.

Sumber:
Qualcomm


Artikel sebelumnyaArtikel sebelumnya

Artikel seterusnyaArtikel seterusnya