Semua Kelas di Baldur’s Gate 3

58

Versi terbaharu francais RPG popular Baldur’s Gate mendapat gembar-gembur semasa akses awalnya dan telah melonjak populariti sejak dikeluarkan. Menurut statistik Steam, ia telah mencapai tempat ketujuh yang mengagumkan dalam pemain serentak terbaik sepanjang masa, dengan hanya di bawah 900,000 pemain puncak. Ia adalah entri yang sangat bercita-cita tinggi dalam siri lama dalam alam semesta Dungeons and Dragons dan cetusan idea Larian Studios, yang terkenal dengan siri Divinity.

Semua Kelas di Baldur's Gate 3

Sama ada anda pemasa pertama dalam dunia Baldur’s Gate atau pemain D&D lama, panduan ini akan membantu anda memilih kelas yang sempurna yang akan menjadikan permainan anda segar dan menarik.

Pandangan Pantas pada Kelas dan Subkelas

Berikut ialah senarai semua kelas yang ada pada masa ini dalam BG3 dan subkelasnya:

  • Orang gasar: [Path of the] Berserker, Wildheart, Wild Magic
  • Bard: [College of] Ilmu, Keberanian, Pedang
  • Ulama: Kehidupan, Cahaya, Muslihat, Pengetahuan, Alam Semula Jadi, Badai, Perang [Domain]
  • Druid: [Circle of the] Tanah, Bulan, Spora
  • Pejuang: Battle Master, Eldritch Knight, Juara
  • sami: [Way of the] Tangan Terbuka, Bayang, Empat Unsur
  • Paladin: [Oath of] Orang Tua, Pengabdian, Dendam, atau Pelanggar Sumpah
  • Renjer: Pemburu, Guru Binatang, Penguntit Suram
  • Penyangak: Penipu Arcane, Pembunuh, Pencuri
  • Ahli Sihir: Sihir Liar, Garis Darah Draconic, Sihir Ribut
  • Warlock: The Fiend, The Great Old One, The Archfey
  • Wizard: [School of] Abjuration, Conjuration, Ramalan, Enchantment, Evocation, Necromancy, Illusion, Transmutation

Menyelam Lebih Dalam ke Setiap Kelas

Baldur’s Gate 3 mempunyai banyak kelas watak untuk dicuba, setiap satu dengan gaya permainan tersendiri yang membuka pintu untuk eksperimen. Kelas dibahagikan secara kasar kepada kelas mempertahankan diri yang terutamanya menggunakan serangan fizikal dan senjata atau kelas ejaan yang menggunakan sihir yang kuat untuk mengubah arus pertempuran. Berikut ialah pandangan yang lebih dekat pada beberapa kelas dan subkelas ini.

Orang gasar

Menikmati kemarahan dalaman mereka, Orang Barbar boleh menggunakan kekuatan yang luar biasa untuk berkuasa melalui pertemuan yang sukar. Keupayaan tandatangan Barbarian ialah Rage, anugerah tempur jangka pendek yang meningkatkan keupayaan serangan dan pertahanan.

The Path of the Berserker meningkatkan lagi Rage untuk lebih banyak bonus pasif atau tindakan bonus. The Path of the Wildheart memberikan pemain lebih banyak pilihan penyesuaian dengan aspek haiwan yang memberikan bonus pasif, tindakan tambahan atau mengubah suai Rage itu sendiri. Subkelas The Path of Wild Magic menambah unsur huru-hara yang tidak dijangka dengan melakukan mantra rawak apabila melepaskan kemarahan mereka – bukan seperti yang anda harapkan daripada RPG Barbarian kasar yang tipikal, tetapi itulah yang menjadikannya epik.

Bard

Bard memikat penonton mereka dengan cerita, lagu dan ayat. Mereka adalah kelas sokongan yang berkarisma dan serba boleh yang mana-mana pihak RPG yang bagus sepatutnya ada.

Subkelas College of Lore sangat mahir menganyam cerita yang boleh memikat dan memikat hati yang paling gagah – bermakna mereka hebat dalam pujukan dan persepsi.

Sebaliknya, subkelas College of Valor memberikan Bard lebih banyak kehebatan pertempuran fizikal dan keupayaan menyokong. Dengan menggunakan pedang dan kecapi dalam ukuran yang sama, Bards subkelas Kolej Pedang menari di medan perang, secara aktif menggunakan kemahiran muzik dan kehebatan senjata mereka untuk bertarung secara bebas.

ulama

Ulama, penyembuh utama dalam permainan, menggunakan kuasa ilahi untuk membawa penyembuhan dan serangan musuh. Subkelas ulama, atau Domain, terikat secara ketat dengan dewa yang mereka wakili, dengan setiap Domain memberikan akses kepada pelbagai mantra dan kebolehan pasif.

Life Domain Clerics memberi tumpuan kepada membaiki luka dan memberikan perlindungan kepada seluruh parti. Domain Cahaya memanipulasi kuasa api untuk kesan yang lebih merosakkan. Domain Trickery menjadikan Clerics mahir dalam mencipta ilusi untuk mengelirukan musuh. Tempest dan War Domain Clerics menggantikan beberapa kebolehan sokongan mereka untuk kehebatan fizikal, menjadikan mereka lebih bersedia untuk berperang. Domain Pengetahuan dan Alam menggunakan bailiwick Wizard dan Druid, memberikan Clerics lebih serba boleh dan kemahiran di luar pertempuran.

Druid

Druid adalah penduduk tanah itu, selaras dengan alam semula jadi dan berpengetahuan tentang kuasanya. Mereka boleh menyalurkan tenaga unsur dan berubah menjadi haiwan. Subkelas Circle of the Land mereka memperoleh kekuatan dari pelbagai rupa bumi, menguasai sihir unsur. Subkelas Circle of the Moon memberi Druid kuasa untuk berubah menjadi makhluk yang hebat, manakala Circle of the Spores Druids menggunakan kepakaran mereka dalam kulat dan pereputan untuk mendatangkan luka beracun yang jahat kepada musuh.

pejuang

Pejuang berdiri di barisan hadapan peperangan, mengasah kebolehan mereka untuk memanipulasi senjata dan taktik. Antaranya ialah tiga subkelas utama: Battle Masters, Champions, dan Eldritch Knights. Master Pertempuran memanfaatkan pergerakan taktikal dalam pertempuran, manakala Eldritch Knight bergantung pada gabungan kekuatan dan mantra misteri untuk mengalahkan lawan. Juara memperoleh lebih banyak kemahiran dan bonus pasif, menjadikannya agak membosankan kerana pilihan yang terhad tetapi menggerunkan.

sami

Sami adalah ahli bela diri yang mempunyai semangat yang kuat. Mereka selaras dengan tenaga dalaman mereka, mahir memanipulasi chi mereka untuk melakukan apa yang orang lain anggap mustahil. Subkelas The Way of the Open Hand ialah satu bentuk pertempuran tradisional yang memfokuskan pada menakjubkan dan melumpuhkan badan lawan tanpa kecederaan serius.

Sebaliknya, mereka yang lebih suka pendekatan yang lebih senyap boleh menggunakan Way of Shadow untuk mengasah kemahiran yang membolehkan mereka bergerak secara senyap-senyap melalui kegelapan dan menyerang apabila tidak dijangka. Kemudian terdapat Jalan Empat Unsur, yang membolehkan sami belajar memanggil dan mengawal elemen dengan mantra.

Paladin

Paladin adalah pahlawan suci yang berani, dipisahkan oleh perbuatan terhormat mereka dan pertempuran yang mahir dengan sihir ilahi. Sumpah mereka menentukan subkelas. Sumpah Pengabdian memerlukan mereka untuk menegakkan keadilan dan bertindak dengan kebaikan dan belas kasihan melalui sihir ilahi untuk memulihkan dan melindungi sekutu. Sumpah Orang Dahulu memberi mereka Kekuatan orang-orang yang terdahulu, dan menyemarakkan Kebijaksanaan dan Karisma mereka.

Sebaliknya, Sumpah Dendam ialah sumpah yang lebih gelap di mana Paladin mengangkat senjata terhadap mereka yang telah melakukan jenayah yang dahsyat dan pembalasan yang tepat sebagai hukuman. Dan cita-cita dan keinginan Pelanggar Sumpah untuk kuasa menguatkan mereka semasa mereka berjalan di jalan yang lebih gelap – tetapi mereka boleh menuntut semula Sumpah mereka pada bila-bila masa.

Sebagai subkelas, kod yang mereka bersumpah untuk mematuhinya melangkaui perkataan, sebaliknya membentuk kebolehan Paladin, mantra dan cara mereka berinteraksi dengan orang lain.

Renjer

Renjer ialah pelindung alam yang menggabungkan kemahiran tempur dengan pertalian yang mendalam untuk aktiviti luar. Mereka adalah penjejak dan penjelajah yang tiada tandingan berkat kebiasaan mereka dengan rupa bumi yang berbeza dan kebolehan penjelajah.

The Beast Master archetype memberikan Rangers sambungan istimewa kepada makhluk liar yang membantu mereka dalam pertempuran. Sementara itu, Pemburu mengeksploitasi pelbagai jenis kemahiran liar untuk memburu dan membasmi musuh tertentu, menyesuaikan strategi mereka untuk mencari sasaran mereka. Penguntit Suram mendapat kelebihan dalam pertempuran, membolehkan mereka bergerak lebih pantas atau bercantum dalam bayang-bayang untuk menyerang apabila tiba masanya.

Penyangak

Sebagai mahir dalam senyap dan muslihat, Penyangak selalunya boleh mengejutkan musuh mereka dengan serangan atau serang hendap secara tiba-tiba. Penipu Arcane menggunakan ilusi dan sihir untuk mendapatkan kelebihan semasa pertempuran, menjadikannya lebih ajaib daripada penyangak biasa anda.

Swashbucklers elegan menebas musuh mereka dengan pergerakan pantas dan mempamerkan kemahiran tempur yang megah. Pembunuh upahan sangat mahir dalam menangani serangan maut apabila sasaran tidak menjangkakannya. Melalui kemahiran mengelak mereka yang mengagumkan, Penyangak boleh menjadi sukar untuk dijabarkan, jadi mereka boleh menyerang dan melarikan diri dengan bebas.

ahli sihir

Seorang Ahli Sihir tidak mengambil jalan mereka melalui kajian misteri yang teliti. Mereka diberkati dengan hadiah ajaib semula jadi yang diturunkan dari nenek moyang ajaib, campur tangan ilahi, atau dengan nasib baik.

Dragonic Bloodline menjejaki asal-usulnya kembali kepada naga perkasa dan memberikan pengamalnya kebolehan seperti naga (yang mungkin kedengaran sedikit seperti RPG popular lain, tetapi yakinlah bahawa mereka benar-benar berbeza). Storm Sorcerers menyalurkan sihir unsur untuk mencipta angin ribut dan kilat yang kuat.

Subkelas Wild Magic tidak dapat diramalkan. Ahli sihir yang berjalan di laluan ini mungkin melemparkan mantra yang menghasilkan kesan yang tidak dijangka, daripada mencipta kesan kawasan kesan atau memanggil unsur untuk melawan anda (atau menentang anda) kepada mempolimorf anda menjadi biri-biri. Baa!

Warlock

Warlock memperoleh kuasa ajaib mereka bukan dari mereka sendiri tetapi melalui perjanjian dengan entiti dunia lain. Melalui pakatan Fiend, mereka boleh menggunakan kuasa Sembilan Neraka, membakar musuh dan berkembang maju pada masa kekacauan.

Dengan membuat perjanjian dengan Archfey, seseorang boleh memperoleh lebih banyak kebolehan aneh yang menyihir atau menakutkan musuh. Dan perjanjian berisiko dengan Orang Tua Besar boleh menghadiahkan sihir Warlock eldrich yang mampu mengelirukan musuh dan berkomunikasi secara telepati.

Ahli sihir

Ahli sihir adalah ahli sihir yang sempurna yang memperoleh kuasa besar melalui kajian yang teliti. Setiap sekolah sihir – definisi Wizard tentang subkelas – menawarkan pendekatan yang berbeza kepada seni penyiaran ejaan. Sebagai contoh, Evokers menggunakan letupan tenaga unsur mentah, manakala Necromancers memerintah hidup dan mati. Dengan buku ejaan mereka, Wizards boleh menukar gaya permainan mereka dari satu hari ke hari berikutnya dengan usaha yang minimum dengan menukar mantera yang mereka sediakan. Walaupun Wizards mempunyai pelbagai jenis mantra terbesar untuk dipilih, keperluan untuk menyediakan mantra boleh menjadikan mereka lebih serba boleh di peringkat global tetapi juga mengehadkan pilihan mereka dalam sebarang pertemuan tertentu.

Berbilang kelas

Baldur’s Gate 3 membolehkan pengembara menjadi wira sejati, berbakat berbilang dengan melayang antara kelas, membuka kunci kebolehan dan bakat semasa mereka meningkat tahap. Pemain tidak perlu mematuhi sekatan skor keupayaan D&D tradisional. Dalam BG3, anda boleh membina watak yang mencerminkan gaya permainan anda yang melangkaui kelas dan sebaliknya menyatukan elemen berbeza daripada kelas untuk mencipta individu dengan rangkaian keupayaan luar biasa. Walau bagaimanapun, ketahuilah bahawa anda tidak boleh menjadi tuan dalam segala-galanya. Dengan had tahap ditetapkan kepada 12, anda tidak boleh memanfaatkan beberapa kebolehan kelas yang paling berkuasa jika anda memilih untuk berbilang kelas. Sesuaikan dengan bijak, buat rancangan, dan maju ke dunia Faerûn.

Satu Kelas Kelas

Baldur’s Gate 3 membawa pemain dalam pengembaraan besar-besaran yang mentakrifkan semula genre yang penuh dengan watak yang menarik dan pertemuan mendebarkan dengan baris dialog yang tidak dapat dikira. Anda boleh mencipta watak anda daripada 11 perlumbaan dan 12 kelas, setiap satu menghasilkan sesuatu yang unik. Ia mungkin masih berpunca daripada pahlawan yang berani, penyangak nakal atau ahli sihir yang kuat, tetapi permainan ini menambah kelainan kepada mereka semua untuk membuatkan mereka berasa segar semula.

Mana satu daripada kelas Baldur’s Gate 3 atau RPG klasik yang paling sesuai dengan anda? Adakah anda lebih suka memainkan watak yang berbeza atau berpegang pada satu kelas? Kongsi pendapat dan pengalaman anda dalam komen di bawah.