Setahun kemudian, Galaxy A5 (2017) telah berumur seperti wain yang baik

98
AndroidPIT Samsung Galaxy a5 2017 4814
© NextPit

Telefon pintar datang dan pergi seperti fesyen: semuanya tidak kekal. Tetapi di sebalik semua peranti baharu yang mencolok yang telah memasuki pasaran sepanjang tahun lepas, beberapa telefon pintar lama seperti Samsung Galaxy A5 (2017) masih berfungsi dengan baik.

  • Kajian semula Samsung Galaxy A5 (2017): lebih baik setahun kemudian
  • Galaxy A6 akhirnya rasmi di laman web Samsung

Melabur dalam yang lama

Pengilang telah berjaya mengenakan doktrin (palsu) “ia baru jadi lebih baik”. Dan memang benar, sesetengah peranti baharu tidak perlu dicemburui oleh orang tua mereka, tetapi bagi yang lain, tanda harga yang besar dan semua kemegahan dan keadaan lebih kepada pemasaran daripada apa-apa lagi. Walau bagaimanapun, terdapat banyak kes di mana peranti yang lebih lama masih boleh berjaya bersaing dengan penggantinya.

AndroidPIT Samsung Galaxy a5 2017 4851
Skrin berkualiti dengan mod Sentiasa Hidup… tetapi ia bukan paparan Infiniti. / © NextPit

Ada keburukan… tapi ada kelebihan juga

Samsung Galaxy A5 (2017) sudah pasti peranti yang semakin tua. Sudah tentu, ia kehilangan beberapa komponen yang lebih terkini, tetapi ini tidak bermakna peranti itu tidak mengagumkan. Kekuatan terbesar A5 pastinya adalah autonominya, ciri yang dikongsi dengan pendahulunya, A5 (2016), serta dengan Galaxy A8 (2018) baharu. Ia boleh dengan mudah mencapai dua hari autonomi penuh. Prestasi itulah yang sangat menghormati julat harga ini (atau julat yang lebih tinggi).

Mungkin semua prestasi yang anda perlukan

Komponen jarak pertengahan telah berkembang dan Qualcomm juga telah mencipta SoC baharu untuk tujuan ini. Tetapi tanya diri anda ini: apa yang anda perlukan sebenarnya? Ia tidak semudah yang anda fikirkan. Walau apa pun, jika anda bukan pemain permainan dan menggunakan peranti anda dengan cara yang lebih ‘tradisional’, anda akan mendapat pengalaman yang lancar dengan pemproses Galaxy A5 (2017).

Seperti yang saya jelaskan dalam artikel yang saya tulis hampir dua tahun lalu mengenai Nota 7, hampir dua tahun lalu, nampaknya terdapat kekeliruan tentang apa yang menjadi ‘keperluan’ sebenar. Walaupun jenama suka memikat bakal pelanggan dengan jumlah yang besar dan nama yang rumit untuk komponen, adalah penting untuk diingat bahawa tidak ada gunanya membayar mahal untuk peranti yang anda akan gunakan sangat sedikit.

AndroidPIT Samsung Galaxy A6 8773
Galaxy A6 ialah telefon pintar yang bagus tetapi ia tidak mempunyai karisma seperti yang dimiliki oleh A5 (2017) semasa ia dikeluarkan. / © NextPit

Dalam cara tertentu, ia juga mengatasi A6 (2018)

Pada musim panas 2018, anda boleh menemui Galaxy A5 (2017) pada harga kira-kira 250 – 300 dolar, bergantung pada tempat anda membelinya. Itu harga yang baik, memandangkan ia adalah $399 ketika ia dikeluarkan. Pada harga semasa, ia jauh lebih murah daripada Galaxy A6 (2018), dan lebih baik lagi, ia menawarkan ciri yang tidak dimiliki model baharu: pengecasan pantas (0% hingga 100% dalam 80 minit) melalui USB Type-C, dan kalis air IP68 pensijilan.

Adakah tawaran yang bagus pada tahun 2018?

Galaxy A5 (2017) bukan lagi canggih, tetapi ia telah membuktikan dirinya. Ia adalah telefon yang sukar dan ia tahan lama. Peranti ini boleh mengendalikan beberapa calar tanpa rasa takut untuk hayatnya, dan boleh menyentuh tanah beberapa kali sebelum skrin pecah. Ia sememangnya bukan peranti yang ideal jika anda seorang pakar teknologi yang mencari inovasi terbaharu, tetapi bagi kami yang lain, ia adalah rakan kongsi yang boleh dipercayai.

Pada akhirnya, ini semua agak subjektif dan bergantung pada keperluan khusus anda sendiri. Persaingan adalah sengit dan Oppo, Honor dan OnePlus mungkin menarik jika anda mahu berputus asa dengan Samsung. Nokia 6.1 juga mempunyai kelebihannya. Ia lebih mahal sedikit, tetapi menawarkan nisbah skrin-ke-badan yang lebih baik dan Android One.

Adakah anda fikir telefon pintar dari tahun lepas masih berbaloi untuk dipertimbangkan tahun ini? Beritahu kami pendapat anda dalam ulasan.